آموزش مرحله به مرحله نوشتن کپشن اینستاگرام

کپشن اینستاگرام

آموزش مرحله به مرحله نوشتن کپشن اینستاگرام

یکی از شبکه­ های اجتماعی بسیار محبوب در دنیا به ویژه در ایران اینستاگرام است. اگر چه اغلب افراد از اینستاگرام به عنوان یک پلتفرمی برای برقراری ارتباط با نزدیکان و خانواده خود استفاده می­ کنند، اما بسیاری نیز از طریق اینستاگرام به درآمد های قابل توجهی دست یافته ­اند. یکی از مهم­ترین نکاتی که این افراد باید به آن توجه ویژه داشته باشند کپشن نویسی است. چرا که کپشن یکی از مهم­ ترین راه­ های تعامل با مخاطب است. واقعیت این است کپشن نویسی هر چند ساده به نظر می­ رسد اما به همان اندازه کار دشواری است. چرا که شما باید برای افرادی با سلایق و عقاید مختلف بنویسید. با توجه به اهمیت موضوع ما بر آن شدیم تا در این مطلب به آموزش مرحله به مرحله نوشتن کپشن اینستاگرام بپردازیم. اگر شما نیز می­ خواهید تا با کپشن ­های خود فروش خود را افزایش دهید و یا دنبال کنندگان خود را افزایش دهید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

تاثیرات کپشن در دیده شدن محتوا

شاید برای شما هم پیش آمده است که برای تولید یک محتوای ویدئویی و یا تصویری ساعت ­ها وقت گذاشته­ اید اما بازخورد مطلوب را از مخاطبان خود نگرفته­ اید. در اغلب موارد اگر به دقت بررسی کنید متوجه می ­شوید که کپشن مناسبی برای پست خود انتخاب نکرده­ اید. بگذارید یک واقعیتی را با شما در میان بگذاریم بدون کپشن جذاب، محتوای شما هرگز دیده نخواهد شد. کپشن توجه مخاطب را به خود جلب می­ کند و باعث می ­شود تا نسبت به محتوای شما علاقه مند شود، به همین خاطر اگر تا به امروز برای کپشن­­ اینستاگرام خود وقت کافی نگذاشته ­اید بهتر است از همین حالا به سراغ یادگیری ترفند های کپشن نویسی بروید.

 

چطور کپشن بنویسم که تعامل بیشتری را ایجاد کنیم؟

یکی از اشتباهات رایج خیلی از افراد در کپشن اینستاگرام این است که به سراغ متن ­هایی با کلمات خیلی سنگین می­ روند و یا بیش از اندازه ساده می ­نویسند.  شما باید بتوانید در کپشن خود با مخاطب صادق باشید. سعی نکنید که از جملات فلسفی و یا متن ­های کپی استفاده کنید. به مخاطب فرصت دهید تا شما را بشناسد. برای آماده کردن متن وقت زیادی بگذارید. ابتدا مشخص کنید که دقیقا چه چیزی می ­خواهید به مخاطب خود بگویید، سپس سعی کنید تا بهترین جملات را برای انتقال منظور خود انتخاب کنید. یکی از مهم­ ترین مواردی که باعث می ­شود تا شما با مخاطب تعامل بیشتری برقرار کنید این است که احساس او را با محتوای متنی خود به چالش بکشید.

خودتان را به جای مخاطب بگذارید، متن خود را بارها بخوانید از خودتان بپرسید چه احساسی دارید. اگر فکر می ­کنید نتوانسته­ اید در برانگیختن احساسات موفق باشید متن خود را تغییر دهید. از گذاشتن وقت برای کپشن نویسی نترسید چرا که نتیجه­ ای که در نهایت عاید تان خواهد شد بسیار شگفت انگیز است.

 

کپشن اینستاگرام

نکاتی که در نوشتن کپشن اینستا باید به آن توجه کنیم

همان طور که قبلا اشاره کردیم کپشن اینستاگرام تاثیر بسیار زیادی می ­تواند در جذب مخاطب داشته باشد. شما با یادگیری ترفند های کپشن نویسی می ­توانید میزان فروش و یا دنبال کنندگان خود را افزایش دهید. ما در ادامه برای شما مجموعه­ ای از نکاتی که را باید در نوشتن کپشن به آن توجه کنید جمع آوری کرده ­ایم.

 

مخاطب هدف خود را بشناسید

شما تا زمانی که ندانید برای چه کسی می­ نویسید، نمی ­توانید که خوب بنویسید. ابتدا باید مخاطبان خود را بشناسید، نیاز های آن را کشف کنید. شما با شناخت مخاطبان خود می­توانید استرتژی بازاریابی خود را تنظیم کنید. یکی از بهترین کارهایی که می­توانید برای شناخت مخاطبان خود انجام دهید پرسیدن سوال است. شما می­توانید یک نظر سنجی برگزار کنید و در مورد شغل، سن، درآمد و محل زندگی آن­ها اطلاعات جمع آوری کنید. صاحبان کسب و کارهای بزرگ بیشترین هزینه خود را برای شناخت مخاطب خود صرف می­ کنند. آن ها می دانند که مهم نیست چه چیزی می گویند مهم این است که آن را به چه کسانی و چطور می گویند.

 

طولانی ننویسید

کپشن های طولانی اغلب خوانده نمی شوند. مخصوصا اگر هدف شما از نوشتن کپشن معرفی یک محصول باشد. شما باید کوتاه و ساده و صریح بنویسید. از اطاله کلام پرهیز کنید. ممکن است در برخی موارد نیاز باشد تا کپشن طولانی بنویسید، در این صورت حتما سعی کنید جذاب بنویسید تا مخاطب را تا پایان با خود همراه کرده باشید. اگر محتوای شما خلاقانه و کاربردی باشد مردم آن را خواهند خواند. برای گرفتن ایده می ­توانید به پیج­ های پرطرفدار سر بزنید که از طریق کپشن اینستاگرام توانسته ­اند مخاطبان خود را افزایش دهند. البته منظور ما کپی برداری و تقلید نیست، بلکه یاد گرفتن صحیح کپشن نویسی است.

 

کلمات مهم را در ابتدای کپشن قرار دهید

یکی از مهم­ترین نکاتی که باید در کپشن نویسی به آن توجه کنید این است که از کلمات مهم در ابتدای کپشن خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر دارید درباره تاثیرات شیوع کرونا بر کسب و کارها می نویسید در همان چند خط اول از دو عبارت شیوع کرونا ویروس و کسب و کار استفاده کنید. برای مخاطب دقیقا مشخص کنید که در این متن قرار است چه چیزی بخواند. حتی می توانید در ابتدای کپشن اینستاگرام خود سوالی را مطرح کنید و در ادامه بگویید که در این پست می خواهید به آن سوال جواب دهید.

از هشتگ استفاده کنید

طبق آمار کپشن­ هایی که دارای هشتگ هستند توسط مخاطب بیشتر دیده می ­شوند. به همین دلیل استفاده صحیح از هشتگ­ها بسیار مهم است.  توجه داشته باشید نباید هشتگ­ها را به صورت متوالی در متن به کار ببرید. چرا که این کار باعث احساس کلافه گی کاربر می­شود. هنگام انتخاب هشتگ به سراغ هشتگ­های محبوب بروید و سعی کنید از آن ها استفاده کنید. در صورتی که تعداد هشتگ­های شما زیاد است می­ توانید بخشی از آن را در قسمت نظرات وارد کنید. هرگز و هرگز از هشتگ­های نامربوط استفاده کنید. این باعث بی اعتمادی مخاطب به شما می­شود. برخی از افراد به سراغ هشتگ های ترند اما غیر مرتبط با کپشن خود می روند که اصلا کار حرفه­ای نیست.

 

کپشن اینستاگرام

مخاطب خود را دعوت به تعامل کنید

کپشنی که مخاطب را تشویق به تعامل نکند عملا هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. متن شما باید به قدری جذاب باشد که بتواند باعث شود مخاطب واکنش نشان دهد. یکی از بهترین مثال­ ها برای این مورد طرح یک پرسش است. از مخاطب خود بپرسید که او چه نظری در ارتباط با کپشن شما دارد؟ می توانید از مخاطبان خود بخواهید که نظرات خود را با شما در میان بگذارند. اگر محصول جدیدی قرار است عرضه کنید می توانید در مورد انتخاب اسم برای آن، مخاطبان خود را به چالش بکشید. روش­ های خلاقانه زیادی وجود دارد که شما می­ توانید از آن ها برای تعامل با مخاطب خود استفاده کنید. البته فراموش نکنید که نباید نظرات و سوال های آن ها را بدون پاسخ رها کنید. سعی کنید در اسرع وقت به آن ها پاسخ دهید.

 

غلط ننویسید

متاسفانه یکی از اشتباهات رایج در کپشن نویسی این است که به املا کلمات توجه نمی­شود. این اتفاق می تواند باعث شود که مخاطب فکر کند برای نوشتن این کپشن زمان کافی سپری نشده است. جهت جلوگیری از این اتفاق حتما در مورد املا کلماتی که می نویسید تحقیق کنید. در صورتی که بعد از نوشتن کپشن متوجه شدید کلمه­ای را اشتباه نوشته اید از ویرایش آن نترسید و سریع متن خود را اصلاح کنید.

 

جمع بندی

در این مطلب به شما ترفندهای کپشن نویسی خلاقانه را که بتواند باعث ایجاد تعامل با مخاطب شود را آموزش دادیم. شاید در ابتدای کار کمی برای شما نوشتن کپشن که به مزاج اینستاگرام و کاربران خوش بیاید سخت است. اما هرگز فراموش نکنید با تمرین و تکرار و بررسی واکنش های مخاطبان خود می توانید کپشن های بسیار خوبی را خلق کنید.

میتونید برای یادگیری تکنیک های بیشتر در دوره کسب و کار اینستاگرامی و یا دوره رایگان پولسازی در اینستاگرام ما شرکت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *