راهنمای پرزنت حرفه ای محصول به مشتری

پرزنت

راهنمای پرزنت حرفه­ ای

یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه بازاریابی و فروش، ارائه و یا پرزنت کردن است. برخی افراد به اشتباه فکر می­کنند پرزنت کردن به معنای استفاده از کلمات سنگین و جملات از قبل حفظ شده به منظور فریب مشتری است. در حالی که هدف اصلی پرزنت کردن، معرفی محصول به مخاطبان هدف است.

هرگز فراموش نکنید یکی از مهم­ترین فاکتورهای موفقیت در هر تجارتی نحوه معرفی آن است. کارشناسان بازاریابی می­گویند که کلید موفقیت، تکثیر فروش محصول از طریق معرفی صحیح محصول است.

شما چقدر با اصول پرزنت کردن آشنا هستید؟ آیا تکنیک­های پرزنت کردن را به خوبی بلد هستید؟ آیا صاحب کسب و کار هستید و به دنبال یادگیری و معرفی کار خود هستید؟ با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله یک راهنمای جامع برای پرزنت حرفه­ای به شما ارائه بدهیم. اگر می­خواهید در کسب و کار خود تحول ایجاد کنید با ما ما همراه باشید.

 

پرزنت

پرزنت کردن چیست؟

پرزنت کردن و یا ارائه، نوعی گفتگو است که در آن  با یک استراتژی برنامه ریزی شده و معرفی کامل ویژگی­ محصولات سعی در ترغیب مشتری برای خرید داریم.

 

پرزنتر کیست؟

پرزنتر کسی است که با یادگیری تکنیک­ های پرزنت در مورد محصول و یا خدمات، اطلاعات لازم را در اختیار مشتری قرار می دهد. پرزنتر باید با تقویت مهارت فن بیان خود و توجه به ویژگی­ های محصول بتواند به تمام سوالات مشتری پاسخ دهد و اطلاعات او را در زمینه محصول و یا خدمات تکمیل کند.

برای پرزنتر شدن محدودیت سنی وجود ندارد اما برای یک پرزنتر موفق شدن نیاز به آموزش برخی اصول است. یک پرزنتر باید همواره آموزش های خود را به بروز رسانی کند و سعی در یادگیری جدیدترین روش های ارائه در دنیا داشته باشد.

همه چیز به سرعت در حال تغییر است و هر روز تکنولوژی های جدیدی در زمینه کمک به بازاریابی ظاهر می شود. از طرف دیگر یک پرزنتر باید به این باور رسیده باشد که لازمه به انجام رسیدن هر کاری، پیگیری است.

بنابراین در کنار یادگیری تکنیک­های ارائه، یک پرزنتر باید صبر و پشتکار خود را نیز افزایش دهد.

 

تکنیک های پرزنت حرفه ای

در حوزه بازاریابی یک جمله بسیار مشهور وجود دارد که می­گوید: به محصول خود ایمان داشته باش تا بتوانی فرد دیگری را برای خرید آن ترغیب کنی. به جرات می توان گفت هیج چیز در یک پرزنت حرفه ای تاثیر گذارتر از ایمان نیست.

اگر خود شما در مورد محصول و یا خدمات مورد ارائه سوالات و یا شبهاتی در ذهن دارید هرگز نمی توانید به سوالات فرد دیگری به صورت صریح جواب دهید.

اما در کنار داشتن ایمان تمرین و تکرار برخی تکنیک ها به طرز چشم گیری می تواند مهارت پرزنت شما را تقویت کند.

این تکنیک ها عبارتند از:

فن بیان خود را تقویت کنید

یکی از مهم ترین مهارت هایی که یک پرزنتر باید در خود تقویت کند، فن بیان است. فن بیان به زبان بسیار ساده توان سخن گفتن به شکل صحیح است. راه های زیادی برای تقویت فن بیان وجود دارد.

حتی در سال های اخیر دوره های آموزشی زیادی در این راستا برگزار شده است که می توانید با شرکت در آن ها فن بیان خود را تقویت کنید. اما واقعیت این است که اگر شما بتوانید احساس شرم و خجالت خود را هنگام گفتگو کنار بگذارید، با صلابت و اعتماد به نفس صحبت کنید و تمرین کنید در مدت زمان کوتاهی خواهید توانست مانند سخنرانان حرفه ای صحبت کنید.

اگر چه فراموش نکنید شما قرار نیست یک سخنران انگیزشی و یا موفقیت باشید بلکه کافی است در مورد محصول خود بتوانید خوب صحبت کنید.

 

داستان بگویید

ما یک راز را به شما می گوییم. مهم نیست که چه چیزی به مشتری می گویید، بلکه مهم این است که آن را چطور می گویید. داستان گویی در حوزه بازاریابی همواره بسیار حائز اهمیت بوده است.

البته منظور ما از داستان گویی بیان یک روایت به صورت یک داستان کودکانه نیست. بلکه شما باید درباره محصول خود یک داستان شگفت انگیز داشته باشید تا در ذهن مشتری باقی بماند.

داستان گویی یکی از جذاب ترین راه ها برای جذب مشتری است که کمپانی های بزرگ در سراسر دنیا نیز از آن بهره جسته اند.

طبق آمار ۹۲ درصد از مردم ترجیح می‌دهند که پیام‌های رسانه‌ای را به صورت یک داستان بشنوند. برای داستان خود یک مقدمه مهیج و یک نتیجه گیری تاثیر گذار آماده کنید. ما به شما قول می دهیم.

 

مهارت گوش کردن خود را تقویت کنید

پرزنت کردن به این معنا نیست که شما قرار است متکلم وحده باشید. اگر شما شنونده خوبی نباشید نمی­توانید نیازهای مشتری خود را کشف کنید. یک پرزنتر موفق باید با سعه صدر و خوشرویی به تمام سوالات مشتریان خود پاسخ دهد.

در برخی مواقع ممکن است مشتری سوال های بسیار ساده و پیش پا افتاده بپرسد. در این صورت شما باید سعی کنید اطلاعات مشتری را در خصوص محصول تکمیل کنید.

اگر مشتری پاسخ تمام سوالات خود را از شما دریافت نکند مطمئن باشید که برای یافتن پاسخ به جای دیگری خواهد رفت. آری شنونده همیشه برنده است.

 

در مشتری انگیزه ایجاد کنید

یکی از فاکتورهای موثر در افزایش فروش این است که شما بتوانید در مشتری انگیزه ایجاد کنید.

مطمئن باشید اگر با بی میلی و خیلی اتو کشیده در مورد محصول صحبت کنید، مشتری هیچگونه رغبتی به خرید و یا حتی دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محصول و یا خدمات شما نشان نخواهد داد.

سعی کنید هنگام پرزنت محصول با پرسیدن سوالات کاربردی،  نیاز درونی مشتری را پیدا کنید.  سپس سعی کنید آن ها را به سمت خرید هدایت کنید.

البته هرگز نباید به افراد فشار وارد کنید و به اصطلاح آن ها را زده کنید. اما تمام سعی خود را بکنید تا مشتری را علاقه مند به خرید کنید.

 

هرگز دروغ نگویید

برخی از افراد مبتدی در پرزنت، متاسفانه برای جلب نظر مشتری دروغ می گویند و یا در مورد خاصی اغراق می کنند.

شما نباید فراموش کنید که در کنار داشتن یک پرزنت موفق باید به تعهدات اخلاقی خود نیز پایبند باشید. بزرگترین بازاریابان حرفه ای می گویند که شرط هر رابطه موفقی صداقت است.

پس شما نیز باید با مشتری خود صداقت داشته باشید. در مورد ویژگی های محصول و یا خدمات با آن ها صحبت کنید اما هرگز دروغ نگویید.

قبل از پاسخ دادن مکث کنید

هنگامی که مشتری از شما سوالی می پرسد نیازی نیست که به سرعت پاسخ دهید. می توانید ۳ ثانیه مکث کنید و بعد جواب دهید.

این مکث ۳ ثانیه ای به شما فرصت کافی برای پیدا کردن بهترین جواب را خواهد داد. عجله داشتن در هیچ کاری پسندیده نیست به ویژه در پرزنت کردن. هنگام پاسخ دادن به سوالات مشتری همواره تامل و تعمق کنید.

فراموش نکنید که ممکن است یک جمله نامناسب منجر به این شود که یک مشتری را برای همیشه از دست دهید. بنابراین قدرت مکث را دست کم نگیرید.

 

خشم خود را مدیریت کنید

کنترل و مدیریت خشم کار آسانی نیست. اما اگر می خواهید یک پرزنتر موفق باشید باید بتوانید خشم خود را مدیریت کنید. گاهی اوقات ممکن است مشتری با سوال های مکرر و یا رفتار خاص احساس ناخوشایندی در شما ایجاد کند.

متاسفانه این خشم و احساس ناراحتی در کیفیت پرزنت شما تاثیر خواهد گذاشت. خشونت باعث خواهد شد تا شما نتوانید از جملات مناسبی برای پرزنت محصول استفاده کنید.

یکی از راه کارهای بسیار موثر در کنترل خشم، تغییر موقعیت برای چند لحظه است. شما می توانید به بهانه آوردن یک کاغد و یا نوشیدن آب جلسه را برای مدت کوتاهی ترک کنید.البته توجه داشته باشید که تنها برای مدت کوتاهی.

در آن فاصله نفس عمیق بکشید و سعی کنید با مشتری همدل و همراه شوید. در صورتی که جزو افرادی هستید که به سرعت نسبت به مسائل واکنش نشان می دهید باید بر روی مدیریت احساسات خود وقت بیشتری بگذارید.

 

به زبان بدن خود توجه کنید

اگر می خواهید که مشتری به شما اعتماد کند، باید آرام ومطمئن باشید. برخی از حرکات مانند تکان دادن های سریع دست و پا می تواند در تصمیم مشتری تاثیر منفی بگذارد.

سعی کنید با مشتری ارتباط چشمی برقرار کنید و به حالات صورت خود مسلط شوید. چهره و یا حرکات بدن شما نباید نشان دهنده ترس و یا نگرانی باشد. اگر می خواهید در حالت ایستاده پرزنت کنید، صاف بایستید.

دست های خود را در جیب و یا پشت بدنتان پنهان نکنید. این حرکت می تواند در مشتری احساس نا امنی ایجاد کند. دست های خود را به حالت باز نگه دارید و سعی کنید کف دست شما رو به مشتری باشد.

از جابجا کردن سریع پاها پرهیز کنید چرا که می تواند نشان دهنده اضطراب در شما باشد.

 

جمع بندی

پرزنت حرفه ای یکی از مهم ترین عامل های موفقیت در هر کسب و کار است. شما می توانید با یادگیری تکنیک های پرزنت به جرگه فروشندگان حرفه ای بپیوندید.

در این مقاله ما یک راهنمای جامع برای پرزنت به شما ارائه داریم. آیا شما در این زمینه تجربه خاصی دارید؟ به نظر شما چه تکنیک های دیگری می تواند در یک پرزنت حرفه ای موثر باشد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید میتونید در دوره رایگان ۲۱ تکنیک افزایش فروش ما و یا دوره فروش فوق العاده شرکت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *