هزینه های راه اندازی کسب و کار

راه اندازی کسب و کار

هزینه های راه اندازی کسب و کار

امروزه برای راه اندازی کسب و کار موفق نیاز است که سرمایه ای کافی نیز وجود داشته باشد. البته که هر کسب وکاری چالش های خود را دارد اما در صورتی که منابع مناسبی وجود داشته باشد ، موفقیت نیز به همراه دارد.

این کاملا روشن است که هزینه های راه اندازی کسب و کار متفاوت بوده و فعالیت های گوناگون در کسب و کارهای مختلف ، نیاز به نقدینگی مختص خود دارد که در مرحله های توسعه ی کسب و کار لازم است. برخی از فعالیت ها را می توان با بودجه ای اندک آغاز نمود اما در برخی از کسب و کارها نیاز است که سرمایه ی بیشتری استفاده شود. در هر صورت بایستی برای شروع کسب و کار ببینید که آیا برای هزینه های راه اندازی کسب و کار آماده هستید؟

 

چطور هزینه های یک کسب و کار جدید را محاسبه کنیم ؟

برای آن که بتوانید هزینه های ابتدایی یک کسب و کار را شناسایی کنید، می توانید لیستی از هزینه ها تهیه نمایید. این هزینه ها شامل دو قسمت اصلی هستند که شامل هزینه های ثابت می شوند و هزینه هایی که متغیر می باشند. با این دسته بندی ها می توانید به خوبی متوجه شوید که کل هزینه ها چقدر خواهد بود.

 

الف – هزینه های ثابت

این دسته از هزینه ها شامل مواردی مانند تجهیزات و ماشین آلات اولیه ، محل کسب و کار ، بیمه و حسابداری و می باشد که ارتباطی با میزان درآمد ، تولید یا سود در کار شما ندارد و هزینه هایی هستند که پیوسته در مشاغل وجود دارند.

 

ب -هزینه های متغیر

اما هزینه در گردش ، به هزینه هایی گفته می شود که به صورت متغیر ایجاد می شوند مانند هزینه های اجاره ، پرسنلی ، تبلیغات و …. که در برخی از مواقع تعیین آنها قابل پیش بینی نیست. عواملی مانند تورم و ارزش های پولی در این عوامل بسیار موثر است.

برای آن که بتوانید هزینه ها را به خوبی محاسبه کنید یک گزارش کامل با این دسته بندی ها آماده نمایید. سپس مطابق با کسب و کارتان میزان هزینه ها را مشخص نمایید. کسب و کارهای بزرگ طبیعی است که هزینه های زیادتری در مقایسه با کسب و کارهای کوچک تر دارند. این لیست می تواند به شما کمک نماید که برای شروع کسب و کار خود، بودجه ای را که نیاز دارید، شناسایی نمایید.

 

هزینه های شروع کسب و کار

بودجه ای مناسب و حقیقی است که بتواند تمامی هزینه های ثابت و در گردش را پوشش دهد. این هزینه ها را باید اصولی در نظر بگیرید. شروع کار بسیاری معتقد هستند که می بایست هزینه ها را کاهش داد اما یکی از هزینه هایی که نباید در آن صرفه جویی کرد، هزینه های تبلیغ است که می تواند در روند کسب و کار بسیار تاثیر گذار باشد. به طوری که تبلیغات موثر می تواند در رشد یک کسب و کار در کوتاه ترین زمان ممکن ، تاثیر گذار باشد.

به عنوان اولین قدم در شروع کسب و کار باید بررسی کنید که چرا و چه میزان سرمایه لازم دارید. شروع هر استارت آپی دارای چالش های متفاوتی است و به صورت یکنواخت جلو نمی رود. از همین روست که سرمایه نیز بایستی در این مسیر به کار گرفته شود تا بتوان به آسانی در مسیر رشد آن قدم برداشت . این هزینه اما می تواند با برنامه ریزی ، درگام های متفاوتی تزریق شده و یا در برخی موارد کاهش داده شود.

  1. دریافت پروانه و مجوز ها : در هر شاخه ای از کسب و کار هستید نیاز است که مجوزهای لازم را دریافت نمایید.
  2. تدارکات و تجهیزات  : برای راه اندازی کار خود نیاز به تجهیزات و لوازمی مانند رایانه دارید ، داشتن امکانات تخصصی و کارآمد در روند کار بسیار مهم و ضروری است.
  3. محیط کسب و کار : بر حسب نوع کار و اندازه ای که دارد می توانید به دنبال فضایی برای کسب و کار خود باشید. سعی کنید که در ابتدا آن را در کمترین هزینه تهیه نمایید.
  4. ارتباطات و تبلیغات : این مهارت شماست که بتوانید در هر لحظه مخاطبان و مشتریان بیشتری را جذب کار خود نمایید.
  5. هزینه های درگردش : هزینه هایی که در اجرای کار و روند پیشرفت آن مورد نیاز است که به طور معمول به صورت غیر پیش بینی شده نیز خواهد بود.
  6. استخدام پرسنل : بسیاری از کسب و کارها را نمی توان به تنهایی راه اندازی نمود و برای اجرا نمودن برنامه های آن نیاز به استخدام نیرو داشته و طبعا هزینه های آن ها نیز باید منظور شود.

برای آن که بتوانید از پس هزینه های شروع کسب و کار بر آیید می بایست یا هزینه های آن را پایین آورده و یا منابع تامین سرمایه را ایجاد نموده و افزایش سرمایه دهید.

راه اندازی کسب و کار

نکاتی جهت کم کردن هزینه در ابتدای کسب و کار

برای آن که بتوانید هزینه های کسب و کار خود را در شروع کار کاهش دهید، راهکارهایی را به شما پیشنهاد می دهیم که می توانید با به کارگیری آن ها، هزینه ها را پایین آورده و در زمان کوتاه تری به سوددهی برسید.

الف. کاهش نیاز و تقاضا :

برای آن که بتوانید در ابتدای راه اندازی کسب و کار خود ، هزینه های را پایین بیاورید می توانید نوع و روش کسب و کار را تغییر بدهید. به عنوان مثال در برنامه ی خود استخدام پرسنل زیاد در قسمت های مختلف وجود دارد اما می توان با به کار گیری چند نفر که مهارت و تخصص کافی را دارند، کارها را به نحو احسن پیش برد و از استخدام نیروی زیاد در ابتدای کار منصرف شد.

همچنین محیط کاری و دفتر نیز یکی از مواردی است که هزینه های زیادی را در بردارد. آیا می توان کسب و کارتان را در منزل شروع کنید و با تجهیزاتی معمولی و ارزان قیمت کارها را پیش برد؟ این ها مواردی است که می توان در ابتدای کار منظور کرد و پس از پیشرفت و رشد کسب و کار برای توسعه و راه اندازی محیط کاری اقدام نمود.

ب. تبلیغات با ابزارهایی با قیمت مناسب :

یکی دیگر از کارها این است که برای تبلیغ و یا معرفی کسب و کار خود از ابزارهایی ارزان تر استفاده نمایید. به عنوان مثال برای طراحی سایت خود از قالب های رایگان و آماده بهره بگیرید و در این خصوص هزینه ها را پایین بیاورید. استفاده از شبکه های اجتماعی نیز می تواند بسیار موثر باشد.

ج. منابع بیرونی :

می توانید کسب و کار خود را از طریق منابع بیرونی نیز پیش ببرید. این منابع می توانند دوستان ، خانواده و یا آشنایان باشند که در کسب و کار شما می توانند کمک باشند و در شروع مسیر شما را یاری کنند. و یا آنکه از سرمایه گذار برای این کار استفاده کنید. چنانچه کسب و کار شما دارای برنامه و طرح مناسبی باشد می توانید سرمایه گذار را حتی با سرمایه ای اندک جذب کرده و اعتماد آن را جلب نمایید. در کنار این موارد می توانید از منابع دولتی و وام نیز بهره بگیرید.

اگر مشتری خوش حسابی برای بانک باشید می توانید درخواست وام داده و کسب و کار خود را با آن رونق دهید. این کار باعث می شود که در زمان کوتاه تری به نقطه ی سربه سر و سپس به مرحله ی سوددهی برسید.

 

روش هایی برای مدیریت هزینه ها

برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک و شخصی عمدتا افراد حتی اگر سرمایه ی اندکی داشته باشند، بدهکار هستند. بدهی می تواند شامل وام و یا سرمایه گذار باشد. به طور معمول اغلب کسانی که به صورت استارآپ ، کسب وکاری را آغاز می کنند در چندسال اول سودی را نخواهند داشت. این برای انواع کسب و کار متفاوت است ممکن است بین یک تا پنج سال نیز طول بکشد. بنابر این تا رشد و رونق کارتان ، بدهی ها را خواهید داشت. گذر از این زمان نیاز به رفتارهای خاصی است که بتوان آن را به سلامت پشت سر گذاشته و نیمه ی راه آن را رها نکرد.

 

پذیرا و آرام باشید

بهترین کاری که باید در این خصوص انجام داد این است که مدیریت بدهی داشته باشید و برای آنچه که پیش خواهد آمد خود را آماده نمایید. در صورتی که توقعی معقول و روشن از بدهی داشته باشید می توانید فشار آن را کاهش دهید.

کسانی که کسب و کار جدیدی را راه اندازی می کنند در ابتدای کار برای یافتن مشتریان جدید ، توجیه و قانع کردن سرمایه گذار ، انجام کار ها و … دغدغه های خود را دارند. در صورتی که روی بدهی ها صرفا تمرکز نمایید ، از رشد و ارتقاء کسب و کار خود جا می مانید و آن را مانعی بر سر راه خود خواهید دید.

 

بودجه ی مورد نیاز را مشخص کنید

تحقیقات در دنیا نشان داده است که بسیاری از استارآپ ها بدون مشخص کردن بودجه کار را شروع کرده و خود را برای گرفتاری کار آماده کرده اند. برنامه ریزی برای بودجه ی کسب و کار تنها هزینه هایی برای خرج کردن نیست . بلکه مدیریت و کنترل هزینه ها را نیز شامل می شود که باید از همان روز نخستین شروع کار منظور شده و اجرا شود. این کار باعث دوام کسب و کار خواهد بود.

 

راه اندازی کسب و کار

توانایی های خود را جمع کنید

صاحبان کسب و کار بسیاری هستند که بودجه ی خود را از منابع متفاوتی بدست می آورند . مدیریت این منابع مالی کار آسانی نخواهد بود و استرس ها و محاسبات خاص خود را دارد که وقت گیر نیز می باشد.

به جای آن که تمام توانایی خود را بر روی راه اندازی کار جمع نمایند خود را گرفتار مسائل مالی می کنند. می توان با اخذ یک وام ثابت ، تمامی بدهی ها را در یک مسیر جمع نموده و آن ها را مدیریت نمود. با این کار بازپرداخت های مکرر را به یک پرداخت مشخص تبدیل می نمایید. این کار باعث می شود که بتوانید بودجه بندی مناسبی داشته و موارد مالی را نیز به خوبی پیگیر باشید.

پرداخت های خود را مدیریت کنید

این را به خاطر داشته باشید که در راه اندازی کسب و کار ، هیچ چیز به صورت ثابت نمی ماند و بدهی ها و موانع نمی توانند یکسان باشند. برخی از هزینه ها را بایستی برای بقای مشاغل انجام داد. تنها راه آن است که بدهی ها مدیریت شوند و الویت بندی آن ها مشخص شود.

به عنوان مثال برخی از بدهی ها در صورت عدم پرداخت ، کسب و کار را دچار دردسر می کند و شامل جرائم سنگینی خواهد بود. این نوع از بدهی ها با وجود آن که مبلغ بالایی نباشند، اما در اولویت بوده و نبض کسب و کار را در دست دارند.

کاهش دادن هزینه های غیر ضروری

بسیاری از شرکت ها بدهی های خود را کنترل نمی کنند و به جایی می رسند که بدهی ها برایشان شکل تهدید پیدا می کند. قبل از این کار ، هزینه هایی را که می توانید حذف یا کاهش دهید شناسایی کرده و بدین ترتیب لیست بدهی خود را کاهش دهید. به عنوان مثال می توانید از تجهیزاتی دست دوم برای محیط کار خود استفاده نمایید.

 

حرف آخر

این احتمال وجود دارد که هر کسب و کاری هنگام راه اندازی و شروع کار خود با مسائل مالی مواجه شود. وجود برنامه ریزی های مالی می تواند این مسائل را کاهش داده و یا مسیر را ساده تر نماید. در یک کسب و کار استارتاپ ، برای توسعه و رشد نیاز است که به صورت هوشمندانه حرکت کرده و از هزینه هایی که ضروری نیست اجتناب کرد.

مدیریت هزینه های و کنترل و برنامه ریزی برای آن ها باعث می شود که سریع تر به نقطه ی سوددهی رسیده و به عبارتی موتور کسب و کارتان روشن شود.

میتونید برای اطلاعات بیشتر و بهتر در دوره کارآفرینی ما شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *