هدفمند کار کردن در 1400 ; بایدها و نبایدها + تعریف کارکردن هدفمند

عامل اصلی که باعث می‌شود افراد در کارهایشان استمرار و تمرکز داشته باشند، این است که هدفمند کار کنند. در تعریف کار کردن هدفمند می‌توان گفت: افرادی که هر روز به طور مداوم برای انجام صحیح و درست کارهایشان تمرکز دارند و این شیوه را به صورت مستمر و ثابت ادامه می‌دهند، در واقع در انجام کارهایشان اهدافی را تعیین و تنظیم می‌کنند.

این همان راهکار افراد موفق است که همیشه هدفمند بودن را سرلوحه کارهای خود قرار داده‌اند. آن‌ها هرگز در انجام کارهایشان پراکنده و بدون دلیل و به صورت نامرتب عمل نمی‌کنند، بلکه روش آن‌ها هدفمند سازی کارهایشان است.

تلاش برای رسیدن به اهداف و دنبال کردن آن‌ها برای هر انسانی یک موفقیت بزرگ به شمار می‌رود و باید گفت برای رسیدن به موفقیت نیاز به داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم است تا بتوان براساس آن پیش رفت و در زمان مورد نظر به نتیجه مطلوب رسید.

هدف و انگیزه افراد از عوامل مهم و اصلی برای شروع هر کاری محسوب می‌شود و این تداوم و استمرار در آن است که باعث می‌شود تا به مقصد نهایی دست یافت.

برای کارکردن هدفمند شما نیاز به داشتن یک برنامه ریزی دقیق و منظم برای انجام تمام امور خود دارید و باید با تعیین زمان و فرصت مناسب، آن هدف را دنبال کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

در مورد اهمیت هدفمند بودن و اثرات مثبت آن بر روی زندگی شخصی و کسب و کار افراد می‌توان گفت؛

هنگامی که افراد برای رسیدن به هدف‌های خود مثبت فکر می‌کنند و نسبت به آن‌ها خوش‌بین هستند، در واقع با اعتماد به نفس زیاد در مسیر رسیدن به خواسته‌هایشان به صورت محکم‌تر قدم برمی‌دارند، پشتکار فراوان دارند و کمتر دچار اضطراب و افسردگی می‌شود.

هدفمند کار کردن چگونه است

داشتن هدف در زندگی به افراد کمک می‌کند تا بهره‌وری بالاتری داشته باشند، بنابراین آن‌ها در این زمینه نیاز به داشتن اطلاعات و معلوماتی در مورد هدف دارند تا بتوانند به موفقیت و پیشرفت برسند.
افراد در زندگی شخصی و کسب و کار اینترنتی خود اغلب با این سوال رو به‌رو هستند که در کارهایمان چه اهدافی داشته باشیم تا بتوانیم به موفقیت و پیشرفت برسیم؟

در پاسخ باید گفت اگر می‌خواهید در زندگی و کار خود موفق شوید باید اطلاعات و معلومات در مورد هدف یا اهدافی که دنبال می‌کنید را درنظر بگیرید.

همچنین بخوانید:  بررسی بهترین فروشگاه اینترنتی : 21 فروشگاه اینترنتی از ایران تا ‌کانادا و آمریکا و ...

در این خصوص می‌توان مواردی را بیان نمود تا از طریق آن‌ها بتوانید هدفمند کار کنید. این موارد به صورت زیر هستند:

  • سعی کنید خودتان را به چالش بکشید و همیشه از خود در مورد فعالیت‌ها و کارهایی که انجام می‌دهید، سوال بپرسید.
  •  برای اینکه در زندگی هدفمند باشید سعی کنید به جای فکر کردن به سرعت بخشیدن به اهدافتان، گام‌های کوچک بردارید و برای خود هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت درنظر بگیرید.
  • هدف‌هایتان را با توجه به اولویت‌هایی که دارند طبقه‌بندی و دسته‌بندی کنید و در این زمینه با افراد مطمئن و قابل اعتماد تبادل نظر و مشورت نمایید.
  • برای هدفمند بودن در کارهایتان امید داشته باشید، مهم نیست که چه اهدافی را برای رسیدن به موفقیت دنبال می‌کنید، بلکه مهم این است که تلاش داشته باشید و برای ادامه آن مصمم و با اراده باشید.

پس می‌توان گفت که فقط رسیدن به هدف یا اهداف مهم نیست بلکه مهم‌تر و ضروری‌تر از آن، نتیجه موردنظر و پیگیری کارها و فعالیت‌هایی است که برای رسیدن به یک هدف در زندگی یا کار خود انجام می‌دهید.

چگونه می‌توانیم کارها را با یک رهبری هدفمند پیش ببریم؟

افراد برای اینکه بتوانند رهبری هدفمند در کارهایشان داشته باشند باید نکات مهم و ضروری را درنظر بگیرند که آن‌ها را به صورت زیر بیان می‌کنیم:

  •  قدرت اراده

افراد باید در انجام کارهایشان قدرت اراده داشته باشند، به این معنا که در برابر مشکلات تسلیم و نا امید نشوند.

  • قدرت مسیر

افراد هنگامی که در راهی قدم می‌گذارند باید نسبت به آن آگاهی و اطلاعات لازم داشته باشند، به عبارت دیگر باید باید قدرت مسیر را بشناسند.

  • نا دیده گرفتن سروصدای اطراف

زمانی که فرصتی را برای انجام کارهای خود درنظر می‌گیرید باید به فرصت‌های دیگر فکر نکنند به عبارت دیگر می‌توان گفت زمانی که به فرصتی برای انجام کارهایتان بله می‌گویید، سایر فرصت‌ها را رد کنید.

برای اینکه در کارهایتان دارای هدف باشید و به نتیجه درست راه پیدا کنید باید نگرشی بلند مدت داشته باشید و نسبت به روزهایی که پیشرفت کرده و به موفقیت رسیده‌اید از خود سپاسگزاری کنید و برای تلاش و پشتکار خود ارزش قائل شوید.

چگونه می توانیم هدفمند کار کردن را بیاموزیم

چطور هدفمند کار کردن را یاد بگیریم

حتما شما هم متوجه شدید که بعضی افراد در کار خود بسیار هدفمند هستند و تمرکز بسیار زیادی دارند. همین هدفمند کار کردن باعث می شود تا بیشترین میزان بهره وری را از عملکرد خود داشته باشند. تعاریف بسیار زیادی برای هدفمند کار کردن وجود دارد، اما به طور کلی می توان گفت هدفمند کار کردن، یعنی هنگام انجام کار داشتن برنامه و تمرکز برای ادامه و تکمیل این کارها.

تمام افراد موفق هدفمند هستند. آن ها هرگز با بی نظمی و بدون دلیل کاری را نمی کنند. آن ها کاملا آگاه هستند که چه می خواهند و برای رسیدن به آن چه کاری باید انجام دهند.

این افراد اهمیت هدفمندی را به خوبی درک کرده اند و می دانند تنها راه رسیدن به آرزوهایشان هدفمند بودن است. اما آن ها برای هدفمند کار کردن در کار خود چه می کنند؟ آن ها چه مهارت هایی را در خود تقویت کرده اند که اکنون تمام کارهایشان را با استمرار انجام می دهند؟

اگر شما هم به دنبال پیدا کردن پاسخی برای این پرسش ها هستید در ادامه با ما همراه باشید. در این مقاله راه کارهای کاربردی برای هدفمند کار کردن را به شما خواهیم گفت.

  • تصمیمات خود را مشخص کنید

یکی از اولین گام ها برای هدفمند بودن داشتن تصمیم است. واقعیت این است در اغلب موارد ما فقط فکر می کنیم که برای کار و زندگی خود تصمیم های اساسی گرفته ایم. در حالی که اگر قرار باشد تمام تصمیم های خود را روی کاغذ بنویسیم، میبینیم که بیشتر از چند مورد را به خاطر نمی آوریم و حتی در مورد آن هایی هم که نوشته ایم چندان مطمئن نیستیم. ناپلئون بناپارت می گوید هیچ چیز دشوارتر از تصمیم گیری نیست.

تمام افراد هدفمند در مورد تصمیم های خود مطمئن هستند. در مورد آن ها زمان زیادی را فکر کرده اند و در نهایت با توجه به شرایط بهترین تصمیم ها را اتخاذ کرده اند. اگر شما ندانید که تصمیم تان برای آینده کاری خود چیست در این صورت حتی می توانید به کسب درآمد دلاری فکر کنید، چگونه خواهید توانست در مسیر رسیدن به آرزوهای خود قدم بردارید؟

شما برای رسیدن به موققیت تنها به تصمیم و اراده نیاز دارید. پس همین حالا یک قلم و کاغذ بردارید و تصمیم های مهم خود را بنویسید. شاید برایتان خنده دار باشد اما بزارید یک چیزی به شما بگویم این کار اصلا آسان نخواهد بود و شاید نیازمند ساعت ها صرف وقت باشد. پس همین حالا شروع کنید.

  • نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید

در بیشتر مواقع ما به کاری شروع می کنیم که اصلا با شرایط ما سازگار نیست. به عنوان مثال اگر فردی ریسک گریز هستیم نباید به سراغ سرمایه گذاری در بورس برویم. متاسفانه ما نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی نمی شناسیم. برای همین است که نمی توانیم به صورت هدفمند کار کنیم. اجازه دهید یک تست کوچک انجام دهیم. بدون لحظه ای درنگ پنج نقطه قوت و ضعف خود را بشمارید!

مطمئنا نتوانسته اید خیلی سریع فکر کنید. می دانید علت چیست؟ چون ما هرگز خودمان را به خوبی تحلیل نمی کنیم. برای این که بتوانید هدفمند کار کنید قابلیت های خود را شناسایی کنید آن ها را تقویت کنید و به آن ها جهت دهید.

یکی از مهم ترین رازهای موفقیت و هدفمند کار کردن این است که به دنبال کاری بروید که در آن مهارت دارید. متاسفانه بیشتر افراد فکر می کنند آن هایی که به موفقیت های چشمگیر دست یافته اند حتما رازی را در دل خود پنهان می کنند. بگذارید ما به شما بگوییم راز آنها چیست. آن ها فقط یاد گرفته اند بهترین کاری را که بلد هستند به بهترین شکل ممکن انجام دهند. همین.

  • برای خود اشتیاقی آتشین ایجاد کنید

در کتاب هدف خود می گوید نقطه شروع برای رسیدن به هر هدفی، داشتن اشتیاق است. اگر واقعا خواهان رسیدن به آن هستید، باید اشتیاق فراوانی را در خود ایجاد کنید.

شاید برای شما هم پیش آمده است که افرادی را دیده اید چنان با شور و شوق فراوان در مورد هدف های خود صحبت می کنند که گویی این هدف تنها رسالت آن ها در زندگی است. روانشناسان معتقد هستند که انسان اگر چیزی را برای مدت طولانی از صمیم قلب بخواهد بلاخره به آن خواهد رسید.

همچنین بخوانید:  7 ایده پولساز شمع سازی در سال 1400 ...

برای این که بتوانید در خود شور و شوق کافی را ایجاد کنید از خودتان بپرسید پس از انجام این کار چه چیزی نصیب من خواهد شد؟ این کار چه تغییری در زندگی من ایجاد خواهد کرد؟

چطور هدفمند کار کردن را یاد بگیریم؟ چشم هایتان را ببندید و خودتان را در حالتی تصور کنید که کار خود را به اتمام رسانده اید و حالا از نتایج شیرین آن لذت می برید.

اجازه دهید شادی در رگ هایتان جریان پیدا کند. اکنون چشم های خود را باز کنید و به رویاهای خود جامه واقعیت بپوشانید. هرگز فراموش نکنید اگر در انجام کاری اشتیاق کامل نداشته باشید آن را هرگز نمی توانید به اتمام برسانید.

  • مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرید

اگر می خواهید هدفمند کار کردن را یاد بگیرید باید ابتدا بپذیرید که شما فقط مسئول نتایج آن هستید. نمی توانید شکست خود را به گردن دیگران بیاندازید. مردان و زنان بسیاری وجود دارند که گناه شکست های خود را هرگز به گردن نمی گیرند و همواره گله و شکایت می کنند. آن ها همیشه ناراضی هستند. بزرگترین دشمن شما همین شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است.

اگر شما بپذیرید که هیچ کسی جز شما نمی تواند زندگی تان را تغییر دهد، هیچ کاری را بدون داشتن هدف انجام نمی دهید. شما باید تحول را از خودتان ایجاد کنید. یکبار برای همیشه با خودتان صداقت داشته باشید. شما باید در این بازی بمانید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدفتان به کار ببندید. افراد خارج از گود هیچ کاری نمی توانند برای شما بکنند. قوی تر از ترس هایتان باشید تا به اهدافتان برسید.

نکاتی برای هدفمند کار کردن

  • برای هدفمند کار کردن برنامه ریزی کنید

تا به حال چند بار این جمله را شنیده اید؟ خود من که بیشتر از هزاران بار شنیده ام و بیشتر از هزاران بار در کتاب ها خوانده ام. همه می دانند کلید هدفمند کار کردن، داشتن برنامه ریزی است. خیلی ها هم بارها برنامه ریزی کرده اند. همه ما دفترچه هایی داریم که چند صفحه اول را به برنامه ریزی اختصاص داده ایم اما مدتی بعد آن را به حال خود رها کرده ایم.

به راستی چرا؟ اجازه دهید جواب این سوال را من به شما بگویم. انسان ذاتا بسیار راحت طلب است. برنامه ریزی انسان را وادار به این می کند که در کار خود هدفمند باشد، وقت خود را هدر ندهد و مدام در حال تلاش باشد. پس شما قبل از برنامه ریزی ابتدا باید بپذیرید که قرار است کار سختی را شروع کنید. کار سختی که استمرار آن شما را به موفقیت خواهد رساند.

حالا می توانید یک دفتر بردارید و برای شروع کار یک برنامه یک هفته ای مشخص کنید. برای خود به اندازه توانایی هایتان لیست وظایف مشخص کنید. قطعا هیچ کسی نمی تواند در عرض یک هفته دنیا را تغییر دهد. واقع بین باشید.

پس از بارها برنامه ریزی برای بازه های زمانی کوچک حالا به سراغ برنامه های طولانی مدت بروید. لیست اهداف کاری خود را مشخص کنید. فقط کافی است یکبار این کار را به صورت مستمر انجام دهید تا از نتایج آن شگفت زده شوید.

  • متعهد باشید به هدفمند کار کردن

به خودتان قول بدهید که به اهدافتان، برنامه هایتان و تصمیم هایتان متعهد خواهید بود. هیچ راه فراری برای خود نگذارید. هرگز فراموش نکنید برای این که بتوانید در کار خود هدفمند باشید باید دست از تلاش مستمر برندارید. به جای نفع آنی به دنبال رسیدن به موفقیت های بزرگ در دراز مدت باشید. اگر به سخنرانی افراد موفق گوش کرده باشید تمام آن ها یک چیز می گویند، دست از تلاش برندارید.

اجازه ندهید افکار و یا حرف های منفی دیگران شما را تحت تاثیر قرار دهد. هرگز فراموش نکنید اولین نفری که شما در قبال آن مسئول هستید خودتان هستید. پس برای این که بتوانید هدفمند کار کردن را اجرایی کنید ابتدا باید متعهد باشید.

  • مهارت ها و تخصص های خود را تقویت کنید

برای این که بتوانید کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید باید چه مهارتی را در خود تقویت کنید؟ اغلب ما سال های سال کارهای خود را به یک روال مشخص انجام می دهیم، در حالی که یادگیری برخی از مهارت ها از جمله یادگیری تکنیکهای پرزنت می تواند انجام آن ها را بسیار راحت تر کند.

اگر به افرادی که در کار خود هدفمند هستند دقت کنید، متوجه خواهید شد که چقدر روی مهارت های خود کار کرده اند. به دنبال یادگیری تخصص هایی باشید که کیفیت کار شما را بالا ببرند. اگر بازاریاب فروش هستید، مهارت فن بیان خود را تقویت کنید. اگر در یک عکاسی کار می کنید کار با نرم افزارهای ویرایش عکس را یاد بگیرید. اگر معلم هستید به دنبال  شیوه های جدید آموزش باشید.

یادگیری این مهارت ها به شما کمک خواهد کرد تا هدفمند کار کنید. اگر دقیقا نمی دانید که باید چه مهارت هایی را کسب کنید، به افراد موفق حوزه کاری خود دقت کنید، آن ها چه مهارت هایی دارند؟ در چه زمینه ای تخصص دارند؟ شما هم به دنبال آن ها باشید.

جمع بندی

در این مقاله درباره این صحبت کردیم که چطور هدفمند کار کنیم. شما می توانید با انجام این روش ها راندمان کاری خود را افزایش دهید و به هدف هایتان نیز سریع تر برسید. شما برای این که در کار خود هدفمند باشید چه راهکاری دارید؟ برای ما نظرات و تجربیات خود را بنویسید.

همچنین بخوانید:  بهترین شغل در اینستاگرام ; + شغل اینستاگرامی عالی

اگر قصد راه اندازی کسب و کار خودتون رو دارین میتونید در دوره کارآفرینی ما شرکت کنید تا ما بهترین راهنمایی های ممکن را به شما کنیم.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود