۱۰ تکنیک طلایی جذب مشتری و افزایش فروش

جذب مشتری

چطور مشتری جذب کنیم

یکی از مهم­ترین عوامل موفقیت در بازاریابی جذب مشتری است. واقعیت این است تمام آن­هایی که در کار خود موفق هستند با تکنیک­های جذب مشتری به خوبی آشنا هستند. آن­ها می­دانند باید چطور مشتری جذب کنند و آن را چطور حفظ کنند.

جذب مشتری برای خیلی از صاحبان کسب و کار ممکن است بسیار دشوار باشد. اگر آن­ها موفق نشوند تا مهارت­های خود را در ارتباط با جذب مشتری افزایش دهند هرگز نخواهند توانست که در کار خود پیشرفت کنند. با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی راه­های جذب مشتری بپردازیم در ادامه با ما همراه باشید.

 

عوامل اثر گذار در فروش بیشتر

فاکتورهای مختلفی در افزایش فروش می­توانند تاثیر بگذارند که برخی از آن­ها عبارتند از:

داشتن هدف و برنامه، تولید و یا فروش محصولات با کیفیت، تبلیغات موثر و هدفمند، ارائه خدمات پس از فروش، بسته بندی مناسب و ..

اما یکی از مهم­ترین عوامل تاثیر گذار در فروش بیشتر جذب مشتری است. شما باید بتوانید توجه مشتری را به خدمات و یا محصولات خود جلب کنید. در بسیاری مواقع پیش می آید که صاحبان کسب و کار تمام کارهایی را که فکر می­کنند باعث فروش بیشتر می­شود انجام می­دهند اما نتیجه مطلوبی نمی­گیرند. چرا که نمی­توانند مشتری­های موثر را به سمت خود جلب کنند.

روش­های افزایش فروش

همان طور که قبلا اشاره کردیم یکی از بهترین راه­های افزایش فروش جذب مشتری بیشتر است. اما چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ در ادامه راهکارهای بسیار کاربردی جهت جذب مشتری برای شما گردآوری شده است.

 

هدف داشته باشید

اگر برای خودتان هیچ هدفی تعریف نکنید هرگز نمی­توانید هدفمند کار کنید. باید بدانید دقیقا برنامه­های خود را برای رسیدن به چه اهدافی تنظیم می­کنید. شما باید مشخص کنید که برای جذب چه تعداد مشتری دارید وقت و انرژی صرف می­کنید تا در نهایت بتوانید خودتان را ارزیابی کنید.

سعی کنید اهداف خود را به صورت دائم تجزیه و تحلیل کنید، تا بتوانید ایرادات آن­ها را برطرف کنید. قبل از تنظیم اهداف خود، به خوبی تمام جوانب کار را در نظر بگیرید. هرگز اهداف خود را رویایی و دور از دسترس قرار ندهید.

 

جذب مشتری

مشتری هدف خود را بشناسید

شما قرار است به چه کسانی بفرشید؟ مشتریان شما زنان هستند یا مردان؟ جوان هستند یا پیر؟ اگر نمی­دانید که قرار است محصولات خود را به چه کسی بفروشید متاسفانه هرگز موفق به جذب مشتری نخواهید شد. شما باید بتوانید شخصیت مشتریان خود را تحلیل کنید تا بتوانید بر اساس آن تکنیک­های بازاریابی خود را تعیین کنید.

اگر شما بتوانید رفتار­های مشتریان خود را بشناسید، بر اساس آن عمل خواهید کرد و می­توانید در تصمیم گیری آن­ها برای خرید، تاثیر گذار باشید. به عنوان مثال اگر مشتریان هدف شما نوجوانان هستند به سراغ روش­های تبلیغاتی و بازاریابی بروید که دارای هیجان باشند. می­توانید فروشندگان خود را از افرادی انتخاب کنید که در همان رنج سنی باشند. قطعا افرادی همسن راحت­تر به یکدیگر اعتماد می­کنند و سریع­تر نیز می­توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

نیاز مشتری را درک کنید

محصولات شما چه نیازی از مشتری را رفع می­کند؟ بزرگترین بازاریابان دنیا معتقد هستند شما در صورتی موفق به جذب مشتری می­شوید که نیاز مشتری را کشف کنید و محصولی را به او بفروشید. پس سعی کنید برای مشتریان خود مشخص کنید که:

خرید این محصول چه نیازی را از آن­ها رفع خواهد کرد؟

داشتن  محصول چرا باعث ایجاد احساس بهتر خواهد شد؟

محصول چگونه کیفیت زندگی او را ارتقا خواهد داد؟

خرید محصول چگونه باعث صرفه جویی در وقت و انرژی آن­ها خواهد شد؟

شما باید از قبل برای تمام این سوالات، پاسخ­های صریح و قابل فهم آماده کنید تا بتوانید مشتری را متقاعد کنید که محصول شما همان چیزی است که او دقیقا به آن نیاز دارد.

 

به مشتری توجه کنید

شاید برای شما هم پیش آمده است که وارد یک فروشگاه و یا یک مغازه شده­اید اما فروشنده نه تنها هیچ اقدامی در جهت خوش آمد گویی به شما نمی­کند بلکه دلیل مراجعه شما به مغازه را هم جویا نمی­شود.

در اغلب موارد شما از آن جا بدون هیچ خریدی خارج می­شوید و به سراغ رقبای آن­ها می­روید. پس به مشتری خود توجه کنید. طوری رفتار کنید که گویا او تنها مشتری شما است و قرار است شما این محصول را فقط به او بفروشید.

در زمانی حضور مشتری سعی کنید با او ارتباط برقرار کنید تا بتوانید متوجه شوید که به چه چیزی نیاز دارد. سعی کنید محصولات مشابه با قیمت­های متفاوت را به او نشان دهید و در مورد هر کدام توضیحاتی را به او بدهید. دادن حق انتخاب به مشتری بهترین کاری است که می­توانید بکنید.

 

اطلاعات خود را در مورد محصول بالا ببرید

اگر به دنبال جذب مشتری هستید باید درباره  محصولی که می­فروشید اطلاعات خود را بالا ببرید. شما باید بتوانید به تمام سوال­های مشتری درباره محصول پاسخ دهید و او را راهنمایی کنید. اگر مشتری متوجه شود که شما خودتان اطلاعات دقیقی در مورد محصول ندارید قطعا از خرید منصرف خواهد شد.

همچنین سعی کنید یک شناخت نسبی در مورد محصولات رقبای خود داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز در مورد مزیت­های رقابتی محصول خودتان توضیح بدهید. شما باید مدام در حال یادگیری و جستجو باشید. یکی از ترفندهای جذب مشتری این است که چیزی بیشتر از اطلاعات او در اختیارش قرار دهید.

 

به زبان بدن خود دقت کنید

یکی از مهم­ترین راه­های جذب مشتری این است که از زبان بدن خود کمک بگیرید. سعی کنید همواره لبخند ملایمی به لب داشته باشید. هرگز با حالت اخم و یا خشم با مشتری صحبت نکنید.

از تکان دادن بیش از اندازه دست و پای خود اجتناب کنید چرا که می­تواند باعث احساس ترس در مشتری شود. دست خود را پشت بدن و یا در جیب پنهان نکنید، هنگام گفتگو با مشتری توجه داشته باشید که کف دستان خود را به او نشان دهید. روانشناسان معتقد هستند که پنهان کردن دست می­تواند باعث ایجاد بی اعتمادی در طرف مقابل شود.

با مشتری خود تماس چشمی برقرار کنید و هنگام صحبت کمی به سمت او خم شوید. خودتان را مشتاق به شنیدن نشان دهید و هنگامی که مشتری صحبت می­کند گاهی با حرکات سر گفته­های او را تایید کنید.

 

مشاوره بدهید

یکی از اشتباهات رایج اغلب فروشندگان این است که فکر می­کنند تنها هدف آن­ها باید فروش محصولات باشد. در بیشتر موارد برای جذب مشتری شما باید بتوانید به او مشاوره بدهید.

به عنوان مثال اگر فروشنده محصولات پوستی هستید، در مورد مراقبت­های پوستی با مشتری خود صحبت کنید. مشاوره دادن یکی از بهترین راه­های جذب مشتری است. شما اگر بتوانید به خوبی مشتری را راهنمایی کنید او به یکی از مشتریان وفادار شما تبدیل خواهد شد. از طرف دیگر او قطعا شما را به افراد دیگری نیز معرفی خواهد کرد. در بازاریابی به این تکنیک بهره گرفتن از تبلیغات دهان به دهان می­گویند. شما در واقع بدون تبلیغات اضافه و صرف هزینه توسط مشتری­های خود به دیگران معرفی می­شوید.

 

صادق باشید

در مورد محصولات خود با مشتری صادق باشید. نیازی به این نیست که در مورد محصول او را فریب دهید و یا درباره ویژگی­های محصول اغراق کنید. برخی از فروشنده­ها از داشتن صداقت می­ترسند. در حالی که داشتن صداقت یکی از مهم­ترین فاکتورهای جذب مشتری است.

اگر فکر می­کنید محصولی که مشتری در حال خریدن آن است برای او چندان مناسب نیست به او اطلاع دهید. مطمئن باشید با این کار مشتری شما هرگز به جای دیگری برای خرید نخواهد رفت.

در حال حاضر ما با یک جامعه تبلیغ زده مواجه هستیم که تنها چیزی که نیاز دارد صداقت است. پس شما همواره سعی کنید تا به مشتری کمک کنید تا بهترین محصول را با توجه به بودجه و نیاز خود خریداری کند.

 

به مشتری فشار بیش از حد وارد نکنید

شما هرگز نباید مشتری را برای خرید تحت فشار قرار دهید. به او اجازه فکر کردن بدهید. گاهی اوقات لازم است بعد از دادن مشاوره و توضیح درباره محصولات کمی کنار بکشید تا مشتری خود تصمیم گیری کند.

متاسفانه افرادی که با تکنیک­های فروش آشنا نیستند با ایجاد کردن بار روانی بر روی مشتری باعث دلزدگی مشتری می­شوند. در ارائه اطلاعات زیاده روی نکنید. گاهی اوقات مکث کنید تا اگر مشتری سوالی در ذهن خود دارد آن را مطرح کند. در صورت نیاز شماره تلفنی در اختیار مشتری قرار دهید تا در صورت داشتن پرسش­های دیگر با شما تماس بگیرد.

 

اعتماد به نفس داشته باشید

اگر هنگام صحبت درباره محصولات خود با شک و تردید صحبت کنید، مطمئن باشید که مشتری از همان راهی که آمده به سرعت هم باز خواهد گشت. به لحن و تن صدای خود دقت کنید. نباید بیش از اندازه آرام باشد.

می­توانید جلوی آیینه بایستید و صحبت کردن با مشتری را تمرین کنید. اجازه دهید در پایان این مقاله یک راز را با شما در میان بگذاریم. اعتماد به نفس شاه کلید اصلی در فروش است. اگر دچار کمبود اعتماد به نفس هستید سعی کنید آن را تقویت کنید. در سال­های اخیر کتاب­های زیادی درباره تکنیک­های افزایش اعتماد به نفس نوشته شده است می­توانید آن­ها را مطالعه کنید و با تمرین و تکرار اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله درباره­ راه­های جدب مشتری با شما صحبت کردیم. جذب مشتری یکی از بهترین­ راه­های موفقیت در هر کسب و کاری است. شما برای جذب مشتری از چه تکنیک­هایی استفاده می­کنید؟ لطفا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

در آخر اگر قصد یادگیری تکنیک های پیشرفته تری در این زمینه را دارید میتوانید در دوره فروش فوق العاده ما شرکت کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *