آموزش جامع بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی

آموزش جامع بازاریابی پیامکی

یکی از روش های موثر اما کم هزینه در صنعت بازاریابی ، اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی است که بازده خوبی را از خود نشان داده است . با کمک این روش می توان مخاطبین را از رویدادها ، حراجی ها و تخفیفات و اخبار آگاه نمود . در ایران استفاده از بازاریابی پیامکی رونق خاص خود را دارد زیرا با وجود هزینه ی اندکی که برای این کار صورت می پذیرد ، بازخورد مناسبی را دریافت خواهد کرد و در مقایسه با دیگر ابزار بازاریابی به خوبی می تواند مشتری را جذب نموده و فروش را افزایش دهد .

این نوع بازاریابی در مقایسه با ابزارهایی مانند آگهی تلویزیونی و یا بیلبورد هزینه ای بسیار پایین داشته اما توانسته است تاثیر ویژه ای را ایجاد نماید. هنگامی که احساس می کنید برای فروش بیشتر در کسب و کارتان نیاز به تبلیغات پیامکی دارید باید به خوبی به خاطر داشته باشید که تنها چند لحظه ی بسیار کوتاه فرصت در اختیار شما قرار می گیرد که با پیامک ارسال شده مخاطب خود را جذب نموده و او را ترغیب به تماس با کسب و کارتان کنید یا آن که پیام شما توسط مخاطب پاک شود .

این نکته ی بسیار مهمی است که متن پیامک به شکلی نوشته شود که بتواند مخاطب را برای تماس تشویق نماید. راه های بسیاری وجود دارد که می توان با ارائه ی پیشنهاداتی عالی مخاطب را جذب نمود و آن ها را به مشتری تبدیل کرده و فروشی موفق را ایجاد نمود.

 

بررسی آمار

خوب است بدانید که مطابق آمار بدست آمده چهل درصد از درآمد کسب و کارها از مشتریان وفادار آن ها نشات می گیرد این یکی از نکات مهم و کلیدی است که بتوانید مشتریانی را که اکنون دارید به یک مشتری وفادار تبدیل نموده و از طرفی در صدد جذب مشتریان جدید باشید تا همزمان بتوانید کسب و کار خود را توسعه و رشد دهید . در این میان بازاریابی پیامکی می تواند به عنوان یک راه کار مناسب در این خصوص شما را یاری نماید.

به خاطر داشته باشید با رعایت اصول صحیح بازار یابی پیامکی به خوبی خواهید توانست از ابزاری ساده و کم هزینه ، به روش و راهکاری موثر در بازار یابی دست یافته و از آن بهترین نتیجه را دریافت نمایید . در اینجا می خواهیم آموزش بازاریابی پیامکی را ارائه داده تا سهمی در رشد و گسترش کسب و کارها داشته باشیم.

 

مزایا و مشخصات بازاریابی پیامکی موفق

یکی از ابزارهایی که به شکل وسیع در بازاریابی استفاده می شود پیامک یا اس ام اس می باشد . این خود یکی از قدیمی ترین ابزارهای بازاریابی به شمار می آید . این یک واقعیت است که در میان مخاطبانی که پیامک برای آن ها ارسال می شود درصد بیشتری از آنان اس ام اس را دریافت می کنند و این خود می تواند شانسی برای تبدیل شدن به ورود مشتری جدید باشد. اگر بخواهیم در مقایسه با ایمیل ، شانس خوانده شدن پیامک ها را توسط مخاطبین بررسی کنیم می توان گفت که تقریبا نود و هشت درصد مخاطبین پیام ها را می خوانند این در حالی است که در ایمیل تنها بیست درصد از پیام ها خوانده می شوند.

این نکته ی مهمی است که بدانید تنها خواندن و رویت پیام نمی تواند در ایجاد مشتری موثر باشد بلکه رعایت اصولی خاص و تکنیک های لازم می تواند در جهت جذب مشتری بیشتر تاثیر گذار باشد.

 

بازخورد همه چیز است

یکی از موضوعات مهمی که در ارسال پیامک های تبلیغاتی نقش دارد و می تواند بازخورد مناسب مخاطبان را به همراه داشته باشد این است که برای آن ها مفید عمل نمایید . این که تنها هر بار به تبلیغ برند و کسب و کارتان بپردازید و پیامک ارسال نمایید در مدت زمان کوتاهی ذهن مخاطب شما را به عنوان یک ارسال کننده ی پیامک های تبلیغاتی مزاحم ثبت کرده و دیگر پیام ها را نخوانده و یا آن ها را لغو و پاک می نماید

در صورتی که تکنیک مفید بودن را برای مخاطب اجرا نمایید، مشتری های ایجاد شده خود پیامک شما را برای دیگران نیز ارسال می نمایند به این ترتیب بدون آن که هزینه ای پرداخت نمایید بازاریابی شما انجام خواهد شد این را در نظر داشته باشید که اصول تبلیغات به تکرار آن است بنابر این به خوبی برای خود در بازه های زمانی متفاوتی ، برنامه ریزی مناسب انجام داده و پیامک ارسال نمایید .

 

شناخت بازار هدف در تبلیغات پیامکی

پیشنهاد می شود قبل از آنکه از بازاریابی پیامکی و تبلیغات با این ابزار فکر کنید به خوبی بازار هدف خود را شناخته و بررسی نمایید . این امکان وجود دارد که با مطرح کردن سوالاتی از واحد فروش کسب و کارتان ، به خوبی دریابید که چه افرادی در صدر مشتریان شما واقع شده اند ، در چه گروه سنی و چه جنسیتی هستند و شغل و محل سکونت آن ها چگونه است این سوالات می تواند به شما دیدگاه روشنی ارائه نماید و بدانیدکه زمان ارسال پیامک ها ، مشتریان شما دارای چه مشخصاتی هستند این موضوع می تواند به شما حق انتخاب مناسبی از روش ها و زمان بندی های ارسال پیامک را می دهد .

این یک ابزار کارآمد است که با قابلیت هایی همچون ایجاد فیلترهای لازم ، به بازار هدفی مشخص پیامک ارسال شود بدین ترتیب بازاریابی موثر تر با هزینه ای کمتر رخ خواهد داد و به تبع می تواند بازخورد های مفید تری داشته باشد.

 

بازاریابی پیامکی

 

مشخصات سامانۀ پیامکی موثر چیست؟

در یک سامانه پیامکی می بایست اصول و نکاتی را رعایت نمایید به عنوان مثال مهم است که پیامک در تمامی مقیاس شهری ، محله و یا کشوری ارسال گردد و بانک اطلاعاتی شماره های تلفن دارای دسته بندی مشخصی باشد که در آن ها به عنوان مثال جنسیت ، گروه سنی و مشاغل روشن شده باشد .

از طرفی بتوان از پیامک هایی که ارسال می شود به صورت مشخص گزارش تهیه شود و استفاده از سامانه به آسانی بوده و بتوان آن را در ساده ترین شکل ممکن مدیریت نمود . همچنین پشتیبانی خوب نیز یکی از امتیازهای یک سامانه پیامکی به شمار می آید در دسترس بودن همیشگی و ارائه راهنمایی های موثر می تواند در کیفیت سامانه موثر باشد

یکی دیگر از موارد مهم در سامانه این است که ابزارهای لازم را برای بررسی عملکرد بازاریابی داشته باشد به عنوان مثال دارای نظرسنجی باشد. همچنین باید بتواند پیامک را برای اوپراتور های فعال در ایران از قبیل ایرانسل ، همراه اول و رایتل ارسال نماید.

در این جا می توانید نکات مهم و اصولی در خصوص آموزش جامع بازاریابی پیامکی را مطالعه نمایید .

 

اصول اس ام اس مارکتینگ

در بازاریابی پیامکی همانند دیگر کارها ، روش ها و اصولی وجود دارد که با رعایت از آن می توان نتیجه ای موثر تر را دریافت نمود این کار تنها به ارسال یک متن برای یک گروه ختم نمی شود در این جا به خوبی خواهید دانست که رعایت اصول عنوان شده بسیار ساده اما کلیدی و مهم بوده و با رعایت آن ها می توانید به نتیجه ای دلخواه رسیده و از بابت صرف انرژی و هزینه نگرانی به خود راه ندهید . هر یک از این مراحل می تواند تاثیری پر رنگ بر مسیر کسب و کارشما داشته باشد.

۱-اولین نکته ای که می بایست به ان اشاره شود این است که پیامک های ارسالی را چه کسانی دریافت می کنند برای همین منظور نیاز است که مخاطبان را شناسایی کنید و نیاز آن ها را بررسی کنید این را باید بدانید که تبلیغات برند شما برای چه گروهی از مخاطبان مناسب است به عنوان مثال اگر در خصوص لوازم آرایشی تبلیغ ارسال می کنید گروه هدف شما خانم ها هستند و می بایست به خوبی به این نکته ی مهم در ارسال پیامک دقت نمایید.

در صورتی که بدون شناسایی مخاطبین پیامک را به شکل گروهی در دسته ی وسیعی ارسال کنید تبلیغات شما در مسیری اشتباه قرار می گیرد بنابر این این بازاریابی پیامکی نه تنها برای شما سودی در پی نخواهد داشت بلکه هزینه ی شما نیز به سادگی به هدر خواهد رفت این کار با کمی بررسی و شناخت از مخاطب به آسانی با هزینه ای اندک امکان پذیر بود.

 

ذکر چند اصول بازاریابی پیامکی

۲-می توانید همانند بازاریابی های دیگر ، قبل از آن که پیامکی را ارسال نمایید از مشتری خود کسب اجازه نمایید ، به عنوان مثال می توانید در سایت و فروشگاه اینترنتی خود از مشتری سوال کنید که تمایل دارد که در جریان حراجی ها و فروش های ویژه ی شما از طریق دریافت پیام کوتاه باشد ؟ و یا در پیامک ارسال خود ثبت نمایید که اجازه ارسال پیامک های بعدی را به شما می دهد این کار می تواند حس اعتماد را در مشتری ایجاد کرده و باعث جذب مشتری گردد.

۳- پیام های ارسالی بایستی به خوبی جذاب باشند و از ارسال پیامک هایی خسته کننده بپرهیزید تکراری بودن پیام باعث می شود که مخاطبین حتی رغبتی برای باز کردن پیام نیز نداشته باشند با ارسال پیامک های متفاوت و جذاب می توانید مشتریان را به دنبال کردن پیام ها ترغیب نمایید اگر بتوانید خود را به جای مخاطبان بگذارید خواهید توانست متنی مفید و شیوا را ایجاد کرده و ارسال نمایید .

همچنین خوب است در نظر داشته باشید که به اختصار و مفید متن خود را بنویسید . در صورتی که از مهلت زمانی استفاده کنید حس ضروری بودن در مشتری به وجود خواهد آمد . از طریق پیامک مخاطبان را به بازدید از سایت یا پیج اینستای خود تشویق نمایید. ایجاد صمیمیت درکلام می تواند در این امر موثر باشد .

با بررسی و مطالعه ی پیامک ها می توانید راه جذاب تر نوشتن متن پیام را بیابید و با کمی خلاقیت متنی ساده و شیوا را خلق کرده و با آن بازاریابی پیامکی موثری را ایجاد نمایید .

 

 نکاتی مهم و موثر در اس ام اس مارکتینگ

۴- برای ارسال پیامک های تبلیغاتی خود زمان بندی و برنامه ریزی مناسب را تعیین کنید ارسال مستمر و بدون هدف پیام ها باعث افزایش بازدید ها نخواهد بود ضمن آن که از محبوبیت شما می کاهد و مخاطبان شما را مزاحم شناخته و برای رهایی از پیام های بی موقع و پی در پی شما به دنبال راهی هستند تا پیامک های شما را مسدود نمایند . دقت داشته باشید این زمان بندی ها یکی از نکات مهم در این خصوص می باشد.

همچنین باید بدانید که در ساعاتی از شبانه روز ، ارسال پیامک ها می تواند بازدهی بهتری را داشته باشد به عنوان مثال در صورتی که در شروع روز و ساعت ۹ صبح پیام را ارسال کنید بهترین زمان برای تاثیر گذاری خواهد بود و یا ساعتی حدود چهارعصر تا هشت شب نیز می تواند زمان های مناسبی برای ارسال به شمار آید . از طرفی این زمان بندی به نوع مشاغل نیز وابسته است در نظر بگیرید که رستورانی در زمان های نزدیک به وعده های غذایی کد های تخفیفی را ارسال نماید این بهترین شرایط برای بازاریابی پیامکی به شمار خواهد آمد.

۵-در نظر داشته باشید که پس از هر مرحله از ارسال پیامک به خوبی مراحل قبلی را آنالیز کنید و عملکرد ارسال ها را در طول همان مرحله ارسال بررسی کرده و برای خود نکات قابل توجه آن را یاد داشت نمایید. شماره هایی که از بانک اطلاعاتی ما و از دسترس خارج شده باشند و تعداد پیامک های رسیده می تواند گزارش مناسبی باشد تا در مراحل بعدی ارسال پیامک هدفمند عمل کرده و هزینه و انرژی از دست نرود.

 

بازاریابی پیامکی

 

محاسبه ی هزینه ها در بازاریابی پیامکی

۶- برای حصول نتیجه ای مطلوب از اس ام اس مارکتینگ توصیه می شود که اندازه گرفتن نرخ تبدیل را از یاد نبرید به عنوان مثال در صورتی که ده هزار پیام ارسال شده باشد و شما در خبرنامه خود یکصد عضو را داشته باشید نرخ تبدیل ده درصد خواهد بود.

این را مدنظر بگیرید که برای بررسی تاثیرگذاری بازاریابی پیامکی می توانید بازگشت سرمایه را بررسی کرده و محاسبه نمایید این بدان معناست که سود حاصله از مشتریان جدیدی که از ارسال پیامک ایجاد شده است را ثبت کرده و متناسب با هزینه های انجام شده برای تبلیغ به عددی مشخص از سود برسید . با این بررسی ها می توانید به خوبی به ایده هایی جدید رسیده و از فرصت ها و تهدید ها ی روبرو آگاه شوید و با تعیین یک تکنیک و استراتژی مناسب در تبلیغات و بازاریابی پیامکی به سوی هدف خود دقیق تر و کامل تر قدم برداشته و برنامه ی کامل تری را طراحی نمایید.

۷-از طرفی با به روز کردن پیشنهادات خود در پیامک ها می توانید پیامک های متنوعی را ایجاد کرده و آن ها را جذاب نمایید ارسال پیام های مشابه و تکراری برای مخاطبان به هیچ عنوان به نفع شما نیست و از انجام آن پرهیز نمایید . به خاطر بسپارید نیاز است که محتوای متن پیامک شما دائما در حال تغییر بوده و علاقه مندی مخاطبان را در پیام های متنوع در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید پیشنهادات ارسالی شما توسط پیامک ، نبایستی قبلا در شبکه ای اجتماعی و یا ایمیل آورده شده باشد تکرار یک متن در تمامی این ابزار های تبلیغاتی می تواند از میزان تاثیرگذاری آن کاسته و یا بی تفاوتی مخاطبین را در پی داشته باشد . برای هریک از این فضاهای تبلیغاتی متن و محتوایی متفاوت را طراحی نمایید.

 

نکاتی مهم در بررسی اصول بازاریابی پیامکی

۸- یکی از نکاتی که وجود دارد این است که شماره تلفن های مخاطبین تغییر می کند و لازم است که در دوره های زمانی ، این اطلاعات را به روز رسانی نمایید تا از ارسال پیامک برای افراد مناسب مطمئن شوید این کار را می توانید از روش راه های ارتباطی دیگری که با آن ها دارید کنترل کرده و از صحت شماره ها اطمینان یابید.

۹- به یاد داشته باشید که با ارسال پیام ها در قالب یک متن کوتاه و ایجاد حسن کنجکاوی در مخاطب می تواند ایشان را به صفحه ی وب سایت خود راهنمایی کرده و در فضای آن به شرح کاملتری از کسب و کارتان بپردازید .

۱۰-سعی کنید که برای همه نوع از مخاطبان در قومیت های متفاوت و یا مناطق جغرافیایی مختلف ، گروه های سنی و یا سطوح مختلف تحصیلات یک نوع پیام نفرستید این روش نمی تواند نتیجه ای مطلوب را برای شما به همراه داشته باشد .

 

ایده های اس ام اس مارکتینگ

برای ارسال موفق و موثر بازاریابی پیامکی می توانید نکات ذیل را منظور نمایید :

به عنوان مثال می توانید ارسال پیام ها را با تایید سفارش و به صورت هفتگی انجام دهید . پیام ها را با ایمیل مارکتینگ مرتبط نمایید این موضوع می تواند وفاداری مشتریان را افزایش داده و ارتباط دائمی با آنان را ایجاد نماید و نرخ تبدیل ارتقاء یابد .

می توانید نظرسنجی ایجاد کرده و برای مشتریان قدیمی خدمات ویژه ای را ارسال نمایید . به خاطر داشته باشید که زیاده روی در ارسال پیامک به هیج وجه مناسب کسب و کار شما نخواهد بود و تنها باعث کلافه شدن مخاطبین می باشد از آن جایی که اغلب افراد با پیامک های تبلیغاتی مواجه هستند ، اولین عکس العمل آن ها در برابر پیامک های تبلیغاتی تکراری و مداوم حذف آن ها و یا نهایتا مسدود کردن آن ها خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با تکنیک های حرفه ای بازاریابی میتونید در دوره فروش فوق العاده و یا دوره رایگان ۲۱ تکنیک افزایش فروش ما شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *