چطور بدون هزینه بازاریابی کنیم ؟

بازاریابی

چطور بدون هزینه بازاریابی کنیم؟

بازاریابی موفق یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت یک سازمان، برند و کسب و کار است. در سال های اخیر رقابت میان کسب و کارها بیشتر از همیشه شدت یافته است و کسی می تواند برنده این میدان باشد که برای بازاریابی خود هزینه کند. از آن جایی که بازاریابی  در ایجاد ارتباط مشتریان با شما به عنوان فروشنده محصول یا ارائه دهنده یک خدمات تاثیر بسزایی دارد، نباید نقش بازاریابی در کسب و کارها نادیده گرفته شود.

زمانی که از برخی افراد سوال می شود که چرا بازاریابی نمی کنید، پاسخ می دهند بودجه لازم برای بازاریابی را نداریم. در حالی که روش های زیادی وجود دارد که به ما کمک می کند تا بدون هزینه بازاریابی کنیم و نیازی به سرمایه گذاری های کلان نیست.

حتما می پرسید چطور؟ با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم. اگر شما نیز به دنبال فروش بیشتر محصولات هستید و یا می خواهید که مشتریان بیشتری جذب کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، زیرا می خواهیم درمورد روش هایی صحبت کنیم که به ما کمک خواهد کرد تا بدون هزینه بازاریابی کنیم.

 

ضرورت وجود بازاریابی در کسب وکارها

صاحبان کسب و کارها و برندهای بزرگ بخش عظیمی از سرمایه خود را به بازاریابی اختصاص می دهند. آن ها از ضرورت وجود بازاریابی در کسب و کارها اطلاع دارند و می دانند که موفقیت آن ها در فروش و جذب مشتری ارتباط مستقیم با بازاریابی دارد. آن ها برای این کار افراد خبره و متخصص را استخدام می کنند تا بازاریابی را برای آن ها به صورت حرفه ای انجام دهند. برخی از مهم ترین دلایل اهمیت بازاریابی که صاحبان کسب و کارهای موفق از آن اطلاع دارند عبارتند از:

 

فروش بیشتر

مهم ترین هدف هر کسب و کاری فروش محصولات و یا ارائه خدمات است. در صورتی که کمپین های بازاریابی با موفقیت عملی شوند شما شاهد افزایش چشم گیر فروش خواهید بود.

 

شناخته شدن

یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی این است که به مشتریان این فرصت را می دهد تا شما را بشناسند. اگر شما بهترین محصولات  یا خدمات را هم ارائه دهید اما مشتریان از وجود شما با خبر نباشند شما هرگز نمی توانید چیزی به آن ها بفروشید.

 

جلب اعتماد مشتریان

مشتریان برای این که به شما اعتماد کنند نیازمند این هستند که درباره شما بیشتر بدانند. بازاریابی حرفه ای یک بستر مناسب برای ایجاد تعامل مشتریان با شما فراهم می کند. برقراری این ارتباط باعث می شود تا آن ها نسبت به کسب و کار و یا برند شما علاقه مند شوند.

 

برندسازی

بازاریابی در کنار کمک به افزایش فروش به برند سازی شما هم کمک می کند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگر بازاریابی به صورت صحیح انجام نشود حتی می تواند باعث صدمه زدن به برند شما هم شود. پس ما به شما توصیه می کنیم یا بازاریابی نکنید یا اگر به دنبال بازاریابی هستید آن را به صورت حرفه ای انجام دهید.

 

بازاریابی

راه کارهای بازاریابی بدون سرمایه

همان طور که قبلا اشاره کردیم بیشتر افراد فکر می کنند که برای بازاریابی نیازمند متحمل شدن هزینه های سنگین هستند، در حالی که با به کارگیری برخی از راه کارها می توانیم بدون هزینه بازاریابی کنیم. در ادامه برای شما برخی ار راه کارهای بازاریابی بدون سرمایه را گرد آوری کرده ایم.

 

با مشتریان خود در ارتباط باشید

یکی از بهترین راه کارها برای بازاریابی بدون سرمایه این است که شما با مشتریان خود در ارتباط باشید. این کار نیازمند سرمایه و هزینه زیادی هم نیست. کافی است در مناسبت های مختلف از طریق تلفن و یا پیامک به آن ها تبریک بگویید.

 

قدرت کلمات را دست کم نگیرید

باور کنید در اغلب موارد مهم نیست که شما چه می گویید، مهم آن است که چطور می گویید. سعی کنید با مشتریان خود به صورت موثر صحبت کنید. هیچ کس به اندازه خود شما نمی تواند بر روی مشتریان شما تاثیر بگذارد. هنگام صحبت کردن به دنبال استفاده از کلمات سخت و پیچیده نباشید، سعی کنید واضح و آرام صحبت کنید. اگر در این زمینه قوی نیستید حتما به دنبال  تقویت مهارت های کلامی باشید.

 

در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید

واقعیت این است که در حال حاضر اغلب کسب و کارها برای دیده شدن نیازمند حضور در شبکه های اجتماعی هستند. اگر بخواهیم بدون هزینه بازاریابی کنیم یکی از بهترین راه ها توجه به شبکه های اجتماعی است. این شبکه ها یک فرصت مناسب برای پیدا کردن مشتریان جدید است. اگر در ابتدای کار خود هستید حتما در این شبکه ها فعالیت کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک اینترنت پرسرعت و یک کامیپوتر و یا گوشی هوشمند است.

 

در رویدادها شرکت کنید

یکی از راه ها برای این که بدون هزینه بازاریابی کنیم شرکت در رویدادها است. حضور در رویدادهای مرتبط با کسب و کار شما باعث می شود که با افراد بیشتری در ارتباط باشید. قطعا یکی از بهترین راه های شبکه سازی حضور پر رنگ در اجتماع است. شما نمی توانید در منزل خود بنشینید و انتظار داشته باشید که دیگران شما را بشناسند. ممکن است فکر کنید که این کار وقت زیادی از شما خواهد گرفت، اما کافی است به نتایج مثبت آن فکر کنید تا متوجه شوید که نباید هیچ فرصتی را برای ایجاد روابط جدید در راستای ارتقای کسب و کار خود از دست دهید.

 

وب سایت راه اندازی کنید

اجازه دهید صادقانه به شما بگوییم که اگر می خواهیم بدون هزینه بازاریابی کنیم باید به فکر راه اندازی وب سایت باشیم. طبق آمارهای گزارش شده هر ساله به میزان افرادی که به صورت اینترنتی خرید می کنند اضافه می شود. اگر شما وب سایت نداشته باشید طیف وسیعی از مشتریان خود را از دست می دهید. اگر به دنبال یک وب سایت حرفه ای نباشید با هزینه بسیار پایین هم می توانید یک وب سایت فروشگاهی برای عرضه محصولات خود داشته باشید.

 

تولید محتوا کنید

قطعا تا به امروز این جمله را شنیده اید که تولید محتوا پادشاه است. اما شاید هنوز متوجه اهمیت آن نشده باشید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تولید محتوا در واقع همان تبلیغات است. اما تبلیغات مشتری پسند. شما می توانید درباره محصولات خود، داستان شروع کسب و کار خود و حتی مزیت های رقابتی خود با مشتریان صحبت کنید. بسترهای مناسب برای تولید محتوا شبکه های اجتماعی و وب سایت است. اما بهتر است ابتدا راه های تولید محتوای حرفه ای را بیاموزید بعد شروع به این کار کنید. زیرا تنها محتوایی پادشاه است که توسط مشتری دیده شود و به اشتراک گذاشته شود.

 

بازاریابی

کاتالوگ های جذاب بسازید

کافی است کمی خلاقیت داشته باشید و از کارهای گرافیکی سر دربیاورید. نیازی نیست تا کاتالوگ های خود را به صورت کاغذی چاپ کنید. شما می توانید کاتالوگ های خود را در قالب pdf تهیه کنید. در حال هزار اپلیکیشن هایی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا به صورت رایگان برای خودتان کاتالوگ تهیه کنید. برای ایده گرفتن می توانید نمونه های خارجی را مشاهده کنید. البته به دنبال تقلید نباشید بلکه ایده های خود را با نمونه های موفق ترکیب کنید.

 

مسابقه برگزار کنید

در سال های اخیر یکی از روش های موفق بازاریابی برگزاری مسابقات است. شما می توانید در مناسبت های خاص قرعه کشی و یا مسابقه برگزار کنید و از محصولات خود به برنده ها هدیه بدهید. همه افراد هدیه گرفتن را دوست دارند و مطمئن باشید در مسابقه شما شرکت خواهند کرد و حتی دوستان خود را نیز به مسابقه شما دعوت خواهند کرد و همین باعث می شود تا شما توسط افراد بیشتری شناخته و دیده شوید.

 

متمایز باشید

اگر قرار است همان کاری را بکنید که بقیه هم انجام می دهند هرگز موفق نخواهید شد. برای این که بدون هزینه بازاریابی کنیم شما باید خود را متمایز کنید. شما باید به دنبال پیدا کردن مزیت رقابتی باشید. چه چیزی شما را از دیگران متفاوت می کنید؟ قیمت پایین؟ کیفیت بالای محصولات؟ خدمات پس از فروش؟ ضمانت کالا؟

خودتان را به جای مشتری بگذارید و به این سوال پاسخ دهید که مشتری چرا باید شما را انتخاب کند. این جواب همان مزیت رقابتی شما خواهد بود.

 

شعار و پیام تبلیغاتی داشته باشید

یکی از بهترین راه هایی که می تواند باعث ماندگار شدن شما در ذهن مشتری شود این است که یک شعار تبلیغاتی با یک پیام موثر داشته باشید. اگر می خواهید برای مدت زمان طولانی در ذهن مشتری باقی بمانید به سراغ پیام های تبلیغاتی تکراری نروید و کمی نو آوری داشته باشید. اما نباید از توجه به این نکته غافل شوید که تنها جذب مشتری مهم نیست، بلکه شما باید در حفظ آن هم تلاش کنید. پس سعی کنید همواره به شعار خود وفادار باشید.

 

جمع بندی

در این مطلب در مورد این صحبت کردیم که  چگونه بدون هزینه بازاریابی کنیم. البته راه های بسیار زیاد دیگری وجود دارند که نیازمند کمی خلاقیت و صرف وقت است. اگر بودجه کافی در شروع کار ندارید نگران نباشید. کافی است از راه کارهای بازاریابی بدون سرمایه که ما به شما پیشنهاد دادیم استفاده کنید تا کسب و کار خود را متحول کنید. شما برای برای بازاریابی بدون هزینه چه پیشنهادی دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با تکنیک های حرفه ای بازاریابی میتونید در دوره فروش فوق العاده و یا دوره رایگان ۲۱ تکنیک افزایش فروش ما شرکت کنید.

 

چطور بدون هزینه بازاریابی کنیم ؟

 
 
۰۰:۰۰ /
 
۱X

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *