چطور اینفلوئنسر کسب وکار خود شویم

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

چطور اینفلوئنسر کسب و کار خود شویم ؟

یکی از روش های بازاریابی کارآمدی که سال های اخیر به کارگرفته می شود، اینفلوئنسر مارکتینگ است. بسیاری از صاحبان کسب و کار به جای بازاریابی سنتی هزینه بر، به این شیوه روی آورده و امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ، راهکاری مناسب برای جایگزینی بازاریابی های سنتی شده است. اما این نکته مهم است که بدانیم چطور اینفلوئنسر کسب و کار خود شویم و از راه و روش های آن به خوبی اطلاع کسب نماییم.

اینفلوئنسر به معنای تاثیر گذار می باشد. بنابر این تمامی کسانی که می توانند بر روی رفتار و یا تصمیم گیری دیگران تاثیر گذار باشند، در گروه اینفلوئنسر قرار می گیرند. این نکته را نیز باید مدنظر داشت که هنگامی که در حوزه کسب و کار و تجارت از اینفلوئنسرها صحبت می شود، منظور کسانی هستند که توانایی تاثیرگذاری بر روی تعداد افراد بیشتری را داشته باشند. این افراد ، قادر هستند دیگران را به خرید کالا و خدمات شما ترغیب کنند.

 

تاریخچه شکل گیری اینفلوئنسرها

جالب است بدانید که حدود یک دهه گذشته اولین اینفلوئنسرها در یوتیوب شکل گرفتند. این افراد همزمان با خرید سرویس اشتراک گذاری ویدئوهای یوتیوب توسط گوگل، فعالیت خود را آغاز نمودند و با ویدئوهایی که منتشر می کردند توانستند مخاطبان زیادی را جذب کرده به طوری که افراد زیادی همواره منتظر ویدئوهای آن ها بودند.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش بازاریابی است که از افراد شناخته شده در حوزه‌های کاری مختلف برای رساندن پیغام برند به بازار استفاده می‌شود. درواقع شما در این روش به افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها (influencers) مبلغی را پرداخت می‌کنید که محصول یا خدمات شما را به شکل غیرمستقیم برای مشتری‌ها تبلیغ کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ معمولاً با اشکال دیگری از بازاریابی یعنی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا همراه است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از این جهت اهمیت دارد که بتواند پیغام اینفلوئنسرها را به سراسر جهان برساند. اهمیت بازاریابی محتوا نیز بالا است و این محتوا یا توسط خود اینفلوئنسرها نوشته می‌شود یا برند، متن مورد نظر خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اگرچه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا بخشی از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند، اما با یکدیگر مترادف نیستند.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ ، بهره گیری از افراد مؤثر برای بازاریابی محصول و خدمات مورد نظر می‌باشد.

بسیاری از شركت‌ها اینفلوئنسر مارکتینگ را به‌عنوان محور بازاریابی و فعاليت‌های روابط عمومی خود استفاده می‌کنند. به‌طوری‌كه اینفلوئنسر مارکتینگ به استراتژی اصلی و استاندارد روابط عمومی و بازاریابی تبدیل شده است. با پیام‌های معتبری که اشخاص مشهور در رسانه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند، برندها می‌توانند به‌طور چشمگیری توانایی دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان را داشته باشند. در این مقاله با اینفلوئنسر، روش‌های همکاری با آن‌ها و اصولی که در اینفلوئنسرینگ باید رعایت کنید، آشنا می‌شوید.

با وجودی که اینفلوئنسر مارکتینگ به یک رسانه یا یک پلتفرم مشخص محدود نیست، اما بسیاری از مردم این مفهوم را بیشتر در فضای شبکه های اجتماعی می‌شناسند و به کار می‌برند.

اینفلوئنسر مارکتینگ شاخه ای از علم مارکتینگ و بازاریابی است که تمرکزش را بر اشخاص خاصی در جامعه قرار می دهد. اینفلوئنسرها یعنی افراد تاثیرگذار در جامعه که می توانند افراد مشهوری مثل ورزشکاران، بازیگران یا خواننده ها باشند. یک اینفلوئنسر به دلیل طیف مخاطب وسیعی که دارد پتانسیل بازاریابی بالایی دارد و در حوزه مارکتینگ بسیار باارزش است.

اینفلوئنسرها فالوئرهایی وفادار و پیگیر دارند و به دلیل شبکه اجتماعی گسترده ای که دارند به طور موثری می توانند افراد را ترغیب به خرید محصول یا خدمات کنند. شاید در اینستاگرام یا شبکه های مجازی دیگر افراد مشهور (یا غیر مشهور) را دیده باشید که به طور غیر مستقیم یا مستقیم در حال تبلیغ برای یک برند یا محصول خاص هستند؛ و حتما از این ور و آن ور شنیده اید که پول خوبی هم از راه تبلیغات به جیب می زنند. هرچند افراد مشهور و به اصطلاح سلبریتی ها اینفلوئنسرهای مطرح محسوب می شوند اما شما هم می توانید با رعایت نکات زیر تبدیل به یک اینفلوئنسر شوید:

 

مراحل اینفلوئنسر شدن

اینفلوئنسر مارکتینگ

الف – یافتن استعداد و علاقه مندی :

اولین قدم این است که در خصوص علاقه های خود یادداشت بردارید. کارهایی را که در آن مهارت دارید و از انجامشان لذت می برید را یادداشت کنید. مهم نیست که در جه زمینه ای باشد. آنچه که اهمیت دارد این است که بتوانید آن ها را با شوق و اشتیاق زیادی به انجام برسانید. در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا یوتیوب جستجو کنید. خواهید دید افراد زیادی با علاقه مندی های متفاوت و گاهی عجیب وجود دارند که توانسته اند فالوور های زیادی داشته و به شهرت برسند.

 

ب – انجام کارهایی منحصربفرد :

امروزه در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی شاهد آن هستیم که وبلاگ نویسان، در خصوص شیوه ی زندگی و مد یا موضوعاتی رایج می نویسند. اما نتوانستند در این خصوص موفق باشند. می توان گفت دلیل عدم موفقیت این گونه افراد این است که کاری را انجام می دهند و به موضوعاتی می پردازند که دیگران نیز آنرا انجام داده یا می دهند. برای آن که بتوانید یک اینفلوئنسر موفق و مشهور باشید ، بایستی کاری متفاوت از دیگران را انجام دهید. به گونه ای که منحصر بفرد باشد.

میتونید دوره رایگان اینستاگرام مارا چک کنید

 

ج – انتخاب شبکه اجتماعی :

این که تصور کنیم می توانیم در آن واحد در تمامی شبکه های اجتماعی نقش موثر و موفقی داشته باشیم، تقریبا امری غیرممکن است. سعی کنید که انرژی خود را در شبکه های گوناگون صرف نکرده و با شبکه ای که مطابق با علاقه و سلیقه اتان است پیش روید و برای خود پایگاهی جهت اینفلوئنسر شدن ایجاد کنید. بسیاری از افراد در اینستاگرام به شهرت رسیده اند در حالی که حتی اکانتی در فیسبوک نداشته اند.

 

د –ایجاد استراتژی مناسب :

این نکته مهمی است که فقط وقت خود را با انتشار مطالب و یا پست گذاری بگذرانید. برای آن که بتوانید اینفلوئنسر موفقی باشید بایستی استراتژی مناسبی را برای به اشتراک گذاری پست ها داشته باشید و با یک هدف مشخص پیش روید. می توانید برای این کار لیستی از موضوعاتی که می خواهید روی آن ها کار کنید، تهیه کنید. به عنوان مثال چه محتواهایی را در چه زمانی و به چه صورت قرار دهید. داشتن زمان بندی برای پست گذاری می تواند باعث شود که مخاطبان عادت کنند در زمان های مقرر از پیج شما بازدید کنند.

 

ه – تهیه محتوای پربار :

برای آن که بتوانید محتوایی مناسب و پر بار را تولید کنید باید وقت بگذارید. اما به جهت آن که محتوا در شبکه های اجتماعی تاثیرگذاری زیادی دارد ، اطمینان داشته باشید که وقت خود را تلف نکرده اید. بنابر این برای تولید بهترین محتوا تلاش کنید. تهیه عکس یا ویدئویی مناسب و منحصر بفرد حتی در شرایطی که لازم باشد برای آن کمی هزینه نیز داشته باشید، می تواند موثر باشد. در صورتی که به این مقوله به عنوان یک کسب و کار نگاه کنید می توانید موفقیت را نیز لمس کنید.

 

و – ثابت قدم در کار :

از مهم ترین عواملی که می تواند در اینفلوئنسر شدن موثر باشد، داشتن پشتکار و تداوم در تولید محتوا و پست گذاری است. به خاطر داشته باشید در صورتی که بهترین محتوا را نیز تولید کرده و سپس چند ماه دست از کار بکشید، نمی توانید مخاطبان زیادی را جذب نمایید. پست گذاری ها می بایست در زمان ها و فواصل مشخص و به صورت منظم صورت گیرد. به این ترتیب مخاطبانی خواهید داشت که در این زمان ها منتظر پست های جدید شما هستند.

 

ز – تبلیغ محتوا :

نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که پس از تولید محتوا به فکر تبلیغ آن نیز باشید. بهترین محتوا نیز در صورتی که دیده نشود، فایده ای برای شما نخواهد داشت .

 

م – همکاری با اینفلوئنسر شناخته شده

برای آن که بتوانید در زمان کوتاه ترین مخاطبین بیشتری را جذب کنید می توانید با یک اینفلوئنسر معروف همکاری نمایید. برای آن که بتوانید اعتماد و توجه یک شخص معروف را داشته باشید می توانید در مورد او محتواهای جذاب و قابل توجهی را تولید و منتشر کنید. این موضوع به نفع شما تمام خواهد شد و فالوورهای زیادی به سمت شما خواهند آمد.

 

ر – تعامل با مخاطبان :

در ابتدای کار و در زمانی که تعداد مخاطبان شما محدود است، گفتگو با آنان آسان است. هنگامی که تعداد فالوور های شما افزایش می یابد نیاز است که زمان بیشتری را برای اینکار بگذارید . توجه داشته باشید که پاسخ دادن به تمامی کامنت ها می تواند تاثیری مثبت داشته باشد. وقت گذاشتن برای این کار ارزش داشته و نتیجه مناسبی خواهد داشت.

 

ل – بررسی محتواهای دیگر :

یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته و برایش وقت بگذارید، بررسی محتواهای جذاب در شبکه های اجتماعی است. با این کار در خواهید یافت که محتواهایی که استقبال خوبی از آن ها شده است دارای چه موضوعی هستند و چگونه پست هایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. این بررسی ها به شما کمک خواهد کرد که محتوایی متناسب با آن ها تولید کنید. می توانید از فالوورهای خود سوال کنید که به چگونه پست هایی علاقه دارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

دلیل موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

از مهم ترین و شاخص ترین دلایل موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ این است که در این روش تبلیغاتی به حریم خصوصی افراد وارد نمی شوید. در این روش مخاطبان هر زمان که تمایل داشته باشند و برحسب نیازشان به سوی پست و پیام شما آمده و از همین روست که به سادگی پذیرای برند و خدمات شما خواهند بود.

از سویی دیگر در مسیر فروش، اینفلوئنسر با مخاطبان در خصوص کالا و یا خدما شما تعامل خواهد داشت و این کار باعث می شود که برند شما دارای اعتبار بیشتری بوده و با استفاده از قدرت تاثیرگذاری ایشان ، سریع تر به اهداف خود خواهید رسید.

 

مزایای شغل اینفلوئنسری

از جمله مزیت هایی که این شغل را شامل می شود می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

یکی از مهم ترین مزایای شغل اینفلوئنسری این است که میزان بازدهی بالایی را ایجاد خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است که با اینفلوئنسرینگ می توان تاثیر فوق العاده ای را بر تصمیمات خریداران ایجاد نمود. در بسیاری از موارد دیده شده است که در صورتی که یک اینفلوئنسر از برندی در یکی از شبکه های اجتماعی مانند توییت صحبت نماید می تواند مخاطبان زیادی را برای خرید کالا یا خدمات آن برند اقناع نماید. بررسی ها نشان می دهد که نیمی از افراد زمانی که می خواهند خریدی را انجام دهند، به صحبت هایی که  اینفلوئنسر منتشر کرده است توجه کرده و بر اساس آن عمل می کنند.

 

اعتماد

از سویی دیگر اینفلوئنسر مارکتینگ، باعث می شود که مخاطبان ساده تر اعتماد نمایند. فالوورهای یک چهره محبوب به توصیه های او اهمیت داده و به صحبت هایش اعتماد و اطمینان دارند. از همین روست که زمانی که یک اینفلوئنسر، کالا یا خدماتی را تایید می نماید، فالوورهایش آن را می پذیرند.

این یک روش برای برند یا کالایی است که می خواهد تازه وارد بازار شود. با تاثیرگذاری و تایید یک اینفلوئنسر ، می توان ، پذیرش تعداد زیادی از فالورها و هواداران ایشان را نیز در خصوص برند جدید کسب نمود. این باور در میان هواداران وجود دارد که یک چهره محبوب ، تنها برای کسب پول از کالا یا خدماتی تعریف نخواهد کرد. این گونه تصور می شود که هنگامی که یک اینفلوئنسر ،کالا یا خدماتی را پیشنهاد می دهد ، خود قبلا از آن استفاده کرده و مورد تاییدش بوده است.

در شبکه های اجتماعی ، اغلب اینفلوئنسرها، دارای تعداد بسیار زیادی فالوور هستند. کاربران دیدگاه ها و ایده هایی را که به اشتراک گذاشته شده است را پیگیر بوده و منتظر پستی جدید از چهره محبوشان هستند. با انتشار هر پست جدیدی ، فالوورهای به سراغ آن رفته و در خصوص آن نظر داده یا لایک می کنند.

 

تعامل

این کاملا روشن است که در صورتی که یک برند با اینفلوئنسر مناسبی تعامل داشته باشد می تواند تعداد زیادی از مخاطبان را جذب نماید. با اشتراک گذاری محتوای یک برند توسط اینفلوئنسرها ، مخاطبان زیادی محتوا را دیده و در خصوص آن نظر خواهند داد. حال اگر این مخاطبان نیز محتوای مذکور را بازنشر دهند، این پست و نام برند در گروه های دیگری نیز منتشر می گردد. حذف اینفلوئنسر از این روند ، باعث حذف تعداد کثیری از مخاطبان خواهد شد.

به خاطر داشته باشید در صورتی که با اینفلوئنسر متناسب با بازار کار خود ارتباط داشته باشید ، احتمال آن که مخاطبان مناسبی ومرتبطی پست های برند شما را دریافت خواهند کرد زیاد خواهد بود. به عنوان مثال برند هایی که حوزه فعالیت آن ها آرایشی و بهداشتی است می بایست با کسانی که در حوزه پوست و مو فعال هستند، تعامل ایجاد کنند. بدین ترتیب مخاطبان شما نیز به کالا و خدمات شما مشتاق تر خواهند بود.

1 دیدگاه برای “چطور اینفلوئنسر کسب وکار خود شویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *