الگوریتم اینستاگرام چطور کار می کند؟

الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام چیست و چطور کار می کند؟

کارشناسان مشهور بازاریابی معتقد هستند که اینستاگرام یکی از بهترین بسترهای تبلیغات در تجارت است. اینستاگرام در حال حاضر بین ۵ کانال برتر رسانه های اجتماعی جهان قرار دارد و روز به روز کارایی و محبوبیت خود را در بین کاربران افزایش می دهد. علاوه بر این طبق آمار eMarketer در سال ۲۰۲۰ سرمایه گذاری های تبلیغاتی بیشتری در اینستاگرام صورت خواهد گرفت زیرا بازاریابان نسبت به سال های قبل تمایل بیشتری برای حضور در این شبکه اجتماعی دارند. اما نکته بسیار مهم برای موفقیت در این شبکه اجتماعی داشتن آشنایی کامل با الگوریتم اینستاگرام است. در حالی که همه ما از اینستاگرام استفاده می کنیم شاید کمتر کسی باشد که در مورد الگوریتم اینستاگرام اطلاعات کافی در دست داشته باشد. با توجه به اهمیت موضوع ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به معرفی انواع الگوریتم اینستاگرام بپردازیم. اگر شما نیز علاقه مند به این هستید که از اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی استفاده کنید حتما در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

الگوریتم اینستاگرام یعنی چه؟

الگوریتم اینستاگرام در واقع همان هوش مصنوعی پنهان در پشت این شبکه اجتماعی است. اساس کار الگوریتم اینستاگرام بر اساس یادگیری ماشین است. یادگیری ماشین یک مدل ریاضی است که به رایانه ها کمک می کند تا بدون داشتن یک برنامه مشخص در مورد یک موضوع خاص آموزش ببینند. همه ما در طول روز بارها بدون آن که متوجه باشیم از یادگیری ماشین استفاده می کنیم. مهم ترین هدف یادگیری ماشین کمک به رایانه ها و سامانه ها جهت عملکرد بهتر در انجام وظایف خود با استفاده از داده ها است.

به زبان بسیار ساده الگوریتم اینستاگرام همان فاکتوری است که تصمیم می­ گیرد هر بار که کاربران صفحه خود را باز می کنند چه پست هایی را مشاهده کنند.  اما از آن جایی که الگوریتم اینستاگرام مبتنی بر یادگیری ماشین است، بنابراین نحوه مرتب سازی پست ها دائما در حال تحول است. الگوریتم اینستاگرام به صورت مداوم در حال به روز رسانی اطلاعات خود است تا بتواند پست­های مرتبط با سلایق شما را پیشنهاد بدهد.

 

مزایای دانستن الگوریتم اینستاگرام چیست؟

بگذارید این سوال را با یک جمله ساده پاسخ دهیم، اگر شما با الگوریتم اینستاگرام آشنا نباشید قطعا قربانی این شبکه اجتماعی خواهید شد. الگوریتم اینستاگرام مانند الگوریتم های موتورهای جستجوگر مدام در حال به روز رسانی است. هدف این به روزرسانی ها ایجاد تعامل با کاربران است.همچنین ما در مقاله ” غلبه بر الگوریتم اینستاگرام” به طور کامل نحوه سود بردن از الگوریتم های جدید اینستاگرام را شرح داده ایم.

به همین خاطر است که در سال های اخیر یکی از چالش های مهم صاحبان کسب و کارهای بزرگ شناخت الگوریتم اینستاگرام است. آن ها به خوبی دریافته اند تنها راه برای این که بتوانند در این شبکه اجتماعی نتایج درخشانی را به دست بیاورند، درک منطق الگوریتم اینستاگرام است.

اگر شما ندانید که چطور می توانید توجه الگوریتم اینستاگرام را به خود جلب کنید هرگز دیده نخواهید شد. شما حتی اگر برای آماده کردن پست های خود وقت زیادی گذاشته باشید اما با راهکارهای تبدیل شدن به یکی از صفحات پر بیننده آشنا نباشید، چیزی جز چند لایک و کامنت از طرف دوستان و آشنایان تان عایدتان نخواهد شد.

الگوریتم اینستاگرام

انواع الگوریتم اینستاگرام

نکته مهم در مورد الگوریتم های اینستاگرام این است که همیشه و پیوسته در حال تغییر هستند. اینستاگرام در ژوئن ۲۰۱۸ برای توضیح درباره الگوریتم اینستاگرام از تعدادی خبرنگار و روزنامه نگار دعوت کرد. در این جلسه خلاصه ای از توضیحات درباره کلیات الگوریتم اینستاگرام و سیگنال های طبقه بندی داده شد.

در ابتدا الگوریتم اینستاگرام چندان هوشمند نبود و پست ها را به ترتیب زمان انتشار به کاربر پیشنهاد می داد. یعنی زمانی که شما وارد اینستاگرام می شدید ابتدا پست هایی را می دیدید که جدیدتر بودند. اما چندی طول نکشید که اینستاگرام الگوریتم فید خود را به کاربران معرفی کرد. در این الگوریتم کاربران می توانستند ابتدا پست افراد خانواده و دوستان نزدیک خود را مشاهده کنند. الگوریتم فید اینستاگرام برای یادگیری ترتیب نمایش پست ها از یکسری سیگنال ها کمک می گرفت. این سیگنال ها باعث می شدند حتی اگر دو نفر اکانت های یکسانی را فالو کرده باشند اما واکنش های متفاوتی در لایک و کامنت گذاشتن از خود نشان بدهند، ترتیب نمایش برای آن ها یکسان نباشد. این سیگنال ها عبارتند از:

 

میزان علاقه مندی

یکی از مهم ترین مواردی که الگوریتم اینستاگرام از آن کمک می گیرد میزان علاقه مندی شما به پست های مشابه در گذشته است. به عبارت ساده تر اینستاگرام در ابتدا پست هایی را به شما پیشنهاد می دهد که در روزهای گذشته با آن درگیری بیشتری داشته اید. این درگیری شامل لایک کردن و یا گذاشتن کامنت و به اشتراک گذاری پست است.

 

زمان انتشار

هر چند اشاره کردیم که الگوریتم جدید اینستاگرام تنها از زمان بندی معکوس برای نمایش پست ها بهره نمی گیرد اما همچنان یکی از فاکتورهای موثر در نمایش پست ها جدید بودن آن ها است. یعنی اینستاگرام سعی می کند به کاربران خود پست هایی را برای مشاهده پیشنهاد بدهد که هم مورد علاقه او هستند هم جدیدا منتشر شده اند.

 

میزان رابطه بین افراد

قطعا شما در ارتباط با پست ها اعضای خانواده خود واکنش بیشتری نسبت به پست های برند محبوب تان نشان می دهید. یکی از مهم ترین فاکتورهای اینستاگرام برای تشخیص چگونگی الویت بندی پست ها توجه به رابطه شما با دنبال کنندگان شما است. به عنوان مثال شما قطعا توسط دوستان نزدیک و اعضای خانواده خود نسبت به دنبال کنندگان دیگر خود بیشتر تگ می شوید و یا کامنت می گیرید. اینستاگرام از همین موضوع برای تشخیص میزان نزدیکی افراد با یکدیگر استفاده می کنید. هر چند برخی از افراد اعتقاد دارند که اینستاگرام از برخی اطلاعات فیسبوک کاربران خود نیز برای تشخیص نوع رابطه میان افراد کمک می گیرد.

 

چگونه مورد توجه الگوریتم اینستاگرام قرار بگیریم؟

اگر شما در اینستاگرام دارای یک پیج کاری هستید قطعا برای شما بسیار حائز اهمیت است که پست های شما نسبت به پست های دیگران با اولویت بیشتری به کاربران نمایش داده شود. در ادامه برای شما مجموعه ای از راهکارهایی را گرد آوری کرده ایم که به شما کمک می کند تا الگوریتم اینستاگرام مطابق میل شما عمل کند. این راه کارها عبارتند از:

 

کاربر را با محتوای خود درگیر کنید

همان طور که قبلا اشاره کردیم پست هایی در ابتدا به کاربر پیشنهاد داده می شوند که قبلا نسبت به آن ها واکنش های بیشتری مانند لایک کردن و یا کامنت گذاشتن از خود نشان داده باشد. شما برای این که بتوانید کاربر را با محتوای خود درگیر کنید باید برای تولید محتوا زمان زیادی را صرف کنید.

قطعا کاربران علاقه ای به دیدن محتواهای تکراری و یا خسته کننده ندارند. شما باید تمام نیروی خود را به کار بگیرید تا محتوای یونیک و خلاقانه منتشر کنید. تا جایی که می توانید از تصاویر جذاب، ویدئوهای با کیفیت و کپشن های تاثیر گذار استفاده کنید.

برخی از افراد از آن جایی که مهارت کافی در کپشن نویسی ندارند به راحتی دنبال کنندگان خود را از دست می دهند. از آن جایی که امکان انتشار محتواهای بلند در اینستاگرام وجود ندارد شما باید بتوانید کوتاه اما کاربردی بنویسید. کپشن های شما باید به گونه ای باشد که احساسات کاربر را با خود درگیر کند تا کاربر آن را لایک کند و یا برای آن کامنت بگذارد.

هرگر فراموش نکنید اگر پست های شما توسط بقیه افراد به اشتراک گذاشته شود، الگوریتم اینستاگرام متوجه خواهد شد که کاربران به محتواهای شما علاقه مند هستند پس پست های شما را با اولویت بیشتری به آن ها نشان خواهند داد.

 

بهترین زمان انتشار پست را پیدا کنید

یکی از بهترین راه ها برای دیده شدن این است که شما پست های خود را زمانی منتشر کنید که اغلب دنبال کنندگان شما آنلاین هستند. شناسایی بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام یکی از موارد مهمی است که باعث افزایش تعامل شما با کاربران خواهد شد.

بهترین راه برای پیدا کردن این زمان، آزمون و خطا است. شما باید در ساعات مختلف روز پست های خود را منتشر کنید تا متوجه شوید در چه تایمی از روز و یا حتی در چه روزهایی میزان مشارکت کاربران با پست های شما بیشتر است.

روش دیگر کمک گرفتن از ابزارهای تحلیلی اینستاگرام است. البته عموما برای استفاده از این ابزارها حساب کاربری شما باید بیزنسی باشد. یکی از بهترین ابزارهای تحلیلی که به شما در پیدا کردن بهترین زمان برای انتشار پست کمک خواهد کرد ابزار Instagram Insights است. این ابزار زمانی که درصد بیشتری از فالورهای شما آنلاین هستند را نشان می دهد.

الگوریتم اینستاگرام

با دنبال کنندگان خود رابطه مداوم داشته باشید

شما باید در ارتباط پیوسته و منظم با دنبال کنندگان خود باشید تا الگوریتم اینستاگرام متوجه شما شود.  یکی از بهترین راه های موفقیت در اینستاگرام این است که شما روش های تعامل بیشتر با مخاطبان خود را پیدا کنید. انتشار پست های مناسبتی یکی از مواردی است که می تواند باعث تداوم رابطه شما با کاربران شود.

اجازه دهید کمی عامیانه با شما صحبت کنیم، اگر می خواهید الگوریتم اینستاگرام شما را دوست داشته باشد باید کاربران خود را نمک گیر کنید. هر چند این کار سخت است اما شدنی است. کافی کمی زمان صرف این کار بکنید. به عنوان مثال سعی کنید کامنت های کاربران خود را بی جواب نگذارید. طبق آمار کاربران  زیر پست هایی بیشتر کامنت می گذارند که می دانند به آن ها پاسخ داده خواهد شد.

یکی دیگر از ابزاری که می تواند باعث افزایش تعامل شما با کاربران شود استوری  اینستاگرام است. شما می توانید از طریق استوری با مخاطبان خود در ارتباط باشید و آن ها را با محتوای خود درگیر کنید. برای این که بتوانید در این کار تداوم داشته باشید  از یک تقویم محتوایی استفاده کنید. شما باید با تحلیل و بررسی عملکرد دنبال کنندگان محتواهایی را که کاربران بیشتری را با خود درگیر می کند شناسایی کنید و سپس سعی کنید که محتوای خودتان را بر مبنای همان تقویم آماده کنید. مطمئن باشید این کار باعث خواهد شد تا کاربران خود را به کاربرانی وفادار و فعال تبدیل کنید.

مشخص کنید که موضوع پست های شما چیست

یکی از بهترین راه ها برای این که بتوانید به الگوریتم اینستاگرام نشان دهید که محتوای شما در ارتباط با چه موضوعی است، استفاده از هشتگ است. هشتگ ها یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار در دیده شدن پست های اینستاگرام هستند. به هر کلمه ای که بعد از کاراکتر #  بیاید هشتگ گفته می شود.

یکی از نکات مهمی که باید در هشتگ گذاری به آن دقت کرد این است که هشتگ ها باید در ارتباط با موضوع کسب و کار شما باشند. برخی از افراد به اشتباه به سراغ هشتگ های ترند می روند و فکر می کنند با این کار کاربران بیشتری را جلب خواهند کرد. در حالی که اگر هشتگ شما مرتبط با محتوا نباشد، مخاطبان علاقه ای به آن پست از خود نشان نخواهند داد.

یکی از سوالات رایج اغلب افرادی که در اینستاگرام دارای پیج بیزنسی هستند این است که از هشتگ های فارسی استفاده کنیم یا خارجی؟ واقعیت این است شما باید تشخیص دهید که هشتگ فارسی برای پیج شما بازخورد بیشتری دارد یا هشتگ انگلیسی. حتی هشتگ ها می توانند ترکیبی از کلمات فارسی و انگلیسی باشند.

یکی دیگر از نکات دیگری که باید هنگام هشتگ گذاری به آن دقت کرد این است که نباید از یک هشتگ یکسان برای تمام پست ها استفاده کرد زیرا ممکن است باعث شود الگوریتم اینستاگرام شما را جریمه کند. در این صورت پست های شما داخل آن هشتگ برای کاربرانتان منتشر نخواهد شد. بنابراین همواره سعی کنید از هشتگ های متفاوتی زیر پست های خود استفاده کنید.

هر چند هشتگ گذاری زیر کپشن رایج تر است اما شما می توانید از هشتگ داخل کپشن نیز استفاده کنید. هنوز هیچ قانون اثبات شده ای در این زمینه وجود ندارد و می توان گفت کاملا سلیقه ای است.

 

کاربران خود را بشناسید

شما هر چقدر در مورد کاربران خود اطلاعات بیشتری در دست داشته باشید به همان اندازه هم می توانید پست ها و محتواهایی تولید کنید که مورد علاقه آن ها باشد. همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم بهترین راه استفاده از ابزارهای تحلیلی اینستاگرام است. حتی می توانید برای جمع آوری اطلاعات در پست و یا استورهای خود از مخاطبان خود بخواهید که به سوالات زیر جواب دهند:

جنس، میزان تحصیلات و محل زندگی آن ها کجاست؟

دوست دارند چه محتواهایی را بیشتر در پیج شما ببینند؟

در چه ساعاتی از روز تمایل دارند که برای آن ها پست بگذارید؟

کسب اطلاعات در مورد علاقه مندی های کاربران به شما این امکان را خواهد داد تا تولید محتوای خود را به صورت اصولی و حرفه ای انجام دهید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که الگوریتم اینستاگرام هرگز تلاش های شما را ندیده نمی گیرد و در صورتی که تولید محتوای حرفه ای و جذاب داشته باشید کاربران زیادی را به سمت شما هدایت خواهد کرد.

الگوریتم اینستاگرام

برخی از اشتباهات رایج در ارتباط با الگوریتم اینستاگرام

برخی از باورهای غلط در مورد اینستاگرام وجود دارد که باعث می شود برخی از کاربران در مورد چگونگی عملکرد الگوریتم اینستاگرام دچار شک و تردید شوند. برخی از این باورهای غلط عبارتند از:

 

ویدئوها نسبت به تصاویر با اولویت بیشتری به کاربران نشان داده می شوند

هرچند افراد زیادی اعتقاد دارند که ویدئوها از اولویت بیشتری برخوردار هستند اما اینستاگرام اعلام کرده است که چنین چیزی وجود ندارد  و هیچ گونه اولویتی در الگوریتم اینستاگرام نسبت به عکس و ویدئو تعریف نشده است و نسبت به هر دوی آن ها واکنش یکسان نشان می دهد.

اما بهترین راه برای موفقیت در اینستاگرام این است که شما متوجه شوید که دنبال کنندگان شما چه محتوایی را دوست دارند؟ قطعا اگر محتوایی را که کاربران شما دوست دارند به آن ها ارائه دهید آن ها مشارکت بیشتری از خود نشان خواهند داد.

 

استفاده از هشتگ های زیاد می تواند باعث جذب کاربران بیشتری شود

توجه به این مساله مهم است که شما از هشتگ برای این استفاده می کنید تا مضمون محتوای خود را برای الگوریتم اینستاگرام مشخص کنید. استفاده از هشتگ های زیاد نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه باعث ایجاد حس بد در مخاطبان شما می شوند.

از طرف دیگر اینستاگرام ممکن است پست شما را به عنوان اسپم شناسایی کند، بنابراین سعی کنید از هشتگ های مرتبط در کسب و کار خود و به اندازه استفاده کنید.

 

استوری ولایور در جذب مخاطب بی تاثیر است

یکی از راه های موثر برای افزایش تعامل با کاربران گذاشتن استوری و لایو است. از طرف دیگر اینستاگرام اگر چه به صورت مستقیم درباره این که استوری و لایو چه تاثیری در الگوریتم اینستاگرام دارد گزارشی ارائه نکرده است، اما به نظر می رسد کاربرانی که از ابزارهای مختلف اینستاگرام استفاده می کنند بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

 

سخن پایانی

در این مقاله در مورد الگوریتم اینستاگرام و چگونگی عملکرد آن با شما صحبت کردیم. یکی از راه های تضمینی برای دیده شدن در اینستاگرام این است که تولید محتوای ارزشمند بکنید. سعی کنید برای کپشن های خود وقت صرف کنید و آن ها را به شکلی خلاقانه بنویسید. شما زمانی موفق خواهید شد که بتوانید احساسات کاربران خود را برانگیخته کنید.

شما برای دیده شدن در اینستاگرام از چه ترفندهایی استفاده می کنید؟ به نظر شما به جز موارد گفته شده، الگوریتم اینستاگرام چه موارد دیگری را در نظر می گیرد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر میتونید در دوره رایگان پولسازی در اینستاگرام ما و یا دوره کسب و کار اینستاگرامی ما شرکت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *